Paul Cézanne
(1839 — 1906)
Francia festő, a posztimpresszionis- ták egyik legkiválóbb képviselője,
akinek művei számos XX. századi művészre és művészeti mozgalomra
hatást gyakoroltak, különösképpen a kubizmusra. Cézanne
művészetét, amely az impresszionista mozgalom- ból nőtt ki, és
megkérdőjelezte a XIX. századi festészet minden konvencio- nális
értékét, életének túlnyomó ré- szében félreértette és elutasította a
közönség. Ma a modern festészet egyik legjelentősebb előfutáraként
tartjuk számon. Alapvetően tájképeket és csendéle- teket festett,
valamint néhány portrét; színei erősek és tiszták. Elsősorban nem a
tárgyak objektív képének meg- ragadására, a tárgyakról vissza- verődő
fény ábrázolására törekedett, hanem a felszín mögött rejlő
stru- ktúrákat hangsúlyozta.
Cézanne jómódú polgári családból származott. Az Aix-en-Provence-i
Bo- urbonban kitűnő humán képzésben részesült. Apja jogásznak szánta,
de anyja segítségével rábírta apját, hogy Párizsba küldje
festészetet tanulni. Itt kerül be az impresszionisták csoport- jába,
de depresszios hangulatváltásai és zárkozottsága miatt csak
Pissarro- val ápol mélyebb kapcsolatot. Ő veszi rá Cézanne-t, hogy
világo- sabb színeket használjon és rövidebb ecsetvonásokkal
dolgozzon. Érett fes- tői stílusa a hetvenes évek végére alakul ki,
amikor is saját technikával (csak a színekkel) kezdi érzékeltetni a
perspektívát.
Cézanne művészete a kivételes ér- zelmi intenzitás mellett, mélyen
intel- lektuális volt, tudatosan kereste az ábrázolás problémáinak
megoldása- it. Utolsó korszakában, az intenzív, magányos elmélkedés
gyümölcse- ként a líraiság igen magas fokára jutott, szinte eggyé vált
a festménye- in megjelenő természettel. |