Publius Cornelius |
|
Publius Cornelius Tacitus a császárkor sok más írójához
hasonlóan politikusként – vagyis e fogalom korabeli értelme szerint:
tisztviselőként – kezdte pályáját, s már Domitianus uralkodása idején viselt
hivatalokat. 97-ben, Nerva alatt, consuli tisztet kapott, majd proconsul lett
Ázsiában. Ifjúkorától közismert szónoki tehetségét is ekkoriban kezdte az
irodalomban kamatoztatni, hiszen előzőleg – a zsarnoki rendszerben – tudatosan
tartózkodott minden irodalmi szerepléstől. 98-ban tette közzé első művét, a
Julius Agricola életrajzát, valamint Germania című értekezését. Nerva és
Traianus uralkodásának első éveiben még bizonyos illúziókat táplál, a béke és
boldog rend hajnalhasadását reméli intézkedéseiktől. Ő maga a hivatali ranglétra
mind magasabb lépcsőire jut, s Ázsia helytartójaként (113) a birodalom egyik
vezető közigazgatási tisztét tölti be.
Néhány esztendő alatt azonban véglegesen kiábrándul. Egy-egy császár – például
Vespasianus – uralmát boldog időnek mondja, de a 105 körül közzétett Dialogus de
oratoribus (Beszélgetés a szónokokról) és a Historiae egyidejűleg publikált első
könyvei a császárság egészét marasztalják el. Ez utóbbi műve folytatásában, majd
a jóval későbbi Annalesben – tehát az Augustus halálától Domitianus bukásáig
terjedő korszak tanulságainak általánosításában – mind következetesebben és
szenvedélyesebben vallja, hogy a hajdani köztársaság a szabadságot, a császári
rend a szolgaságot adta Rómának.
A legutóbbi évszázad eseményeinek és belső törvényszerűségeinek kortársaihoz
képest páratlanul mély elemzését nyújtja, de mindvégig megőrzi arisztokratikus
szemléletét. A társadalom alsó rétegei vagy egyáltalán nem foglalkoztatják, vagy
csak negatív értelemben; s bár minden kegyetlenséget – a rabszolgák iránt
tanúsított embertelenséget is – megvet, a szabadosokat és az élősdi
proletártömegeket a zsarnokság támaszának tekinti. A birodalom sorsát csak a
főváros, Róma eseményeinek tükrében ítéli meg, pedig ekkor már a tartományok
(gazdasági és katonai szempontból is) mind nagyobb súlyt kapnak. A római nemes
gőgjével ítéli el nemcsak a parvenüket, hanem a provinciák népeit – a görögöket,
zsidókat és a többieket – is. A szenátusi arisztokrácia érdekeinek és
hagyományainak védelmében támadja a véres kezű császárokat, majd a császárság
intézményeit, olykor elfogult túlzásokra ragadtatva magát (például Tiberius
megítélésében) saját, objektivitást hangsúlyozó elveivel szemben.
Első kismonográfiája, De vita et moribus Julii Agricolae (Julius Agricola
életrajza) formailag a temetési búcsúbeszédet helyettesítette – azt távolléte
miatt nem tarthatta meg –, tartalmilag azonban sokkal többet nyújtott: apósa
jellemének és katonai-diplomáciai pályájának történeti, néprajzi betétekkel
színezett rajzát történetfilozófiai fejtegetésekkel s egy egész korszak – a
domitianusi terroruralom – rémületének érzékeltetésével és szenvedélyes
bírálatával kapcsolta össze.
A római arisztokrácia szemléletével, a hajdani szabadság – tehát a köztársaság
lényegében mindvégig arisztokratikus rendje-nevében, a letűnt világ politikai és
erkölcsi eszméinek talajáról mond ítéletet az elfajult császárság felett. Saját
korát minden kiválóság ellenségének s a szolgaság elviselőjének mondja.
Az áldozatos hazafit és sikeres hadvezért méltatja Agricolában, aki Britannia
meghódításában és részleges pacifikálásában szerezte legjelentősebb érdemeit, de
már ebben a művében – közvetett módon, a leigázottak ajkára adva a szót –
elítéli a római helytartók szokásos kapzsiságát és erőszakoskodásait. Ugyanígy
mondatja ki azt is, hogy a „birodalom” és „béke” jelszava mögött fosztogatás és
öldöklés tombol, s hogy Rómát csak a leigázott népek széthúzása teszi naggyá.
Agricola szavaival és tetteivel rácáfoltat ugyan ezekre a kemény szavakra, de
amikor a császár igazságtalan, zsarnoki és hiú intézkedéseit vagy magas
tisztségű szolgáinak viselkedését írja le, ő maga erősíti meg az ellenség
ítéletét. A szubjektív keretbe foglalt értekezést magvas – bár szokványos
tartalmú – mondások, Domitianus maró jellemzése és szónoki beszédek élénkítik.
Hevülete és formakészsége már itt sejteti a nagy írót. Bármely kortársához – a
baráti érzelmeket tápláló ifjabb Pliniushoz vagy Suetoniushoz – hasonlítsuk is,
tartásban, színvonalban egyaránt kitűnik fölénye. Amit azonban még nem érzünk,
az az érett műveket jellemző újszerűség.
Germania című értekezésében a római külpolitika szempontjából oly fontos
tartomány néprajzi, történeti és katonapolitikai elemzését nyújtja. A hódító
Rómának sok veszteséget és kellemetlenséget okozó germán törzsek társadalmi
szokásait és erkölcseit ismerteti – természetesen római szemszögből, de a barbár
törzsek szabadsághagyományainak a hatalom birtokában is nosztalgikus
tiszteletével. A bevezetés rövid áttekintést ad az ország földrajzáról és
népeinek származásáról. Azután átfogó, a közös vonásokat kiemelő leírás, majd
törzsek szerinti ismertetés következik. Nagyon is aktuális politikai kérdésekre
keresett választ Tacitus, hiszen az észak-északnyugati határvidék bizonytalan
helyzete a domitianusi külpolitika ügyetlenségét tanúsította – beleértve a
balsikerű britanniai hadműveleteket és Agricola leváltását is.
A germánok világának tudományos elemzésével Tacitus közvetett, de nem páratlan
megoldást választott. Központi tárgyát alapos tájékozódás után – az utókor
számára csodálatra méltó részletességgel, de ellenőrizhetetlenül – meríti ki, s
a primitív népek és Róma szembeállítása során többször is elmarasztaló ítéletet
mond a birodalom belső viszonyairól. Most már saját szavaival ismétli meg előző
műve egyik fontos gondolatát: „Isten tartsa meg sokáig ezeknek a törzseknek ha
nem is jóindulatát irántunk, legalább gyűlölködését egymás között, hiszen a
birodalom végzet rendelte szorongattatásában nem adhat nekünk nagyabb ajándékot
a jó szerencse, mint ellenségeink széthúzását”. Idézett mondata stilárisan is
jellemzi az értekezést. Az objektív elemzést szónoki-költői lendületű mondatokba
öltözteti, feltehetőleg nemcsak azért, hogy a Seneca
hagyományait őrző „új stílusban” való jártasságát csillogtassa, hanem azért is,
hogy a szellemes és patetikus fordulatokkal elvi-politikai mondanivalójának
hatásosságát fokozza. Egyes ellenőrizhetetlen adatokat és mondákat szinte
hérodotoszi formulákkal zár le. Óvatossága meggyőzően hitelesíti a biztos
tudással előadott részleteket, de hozzátartozik történetszemléleti szkepsziséhez
is.
A cicerói dialógusok formájában, jellemzési módszerével és stílusában megírt
harmadik kismonográfia, a Beszélgetés a szónokokról, tematikailag is kapcsolódik
Ciceróhoz – a kérdések megfogalmazásában és megválaszolásában azonban az eleven
gyakorlatból merít. Quintilianust és másokat is foglalkoztatott a gond, hogy
miért hanyatlott le a császárkorban a római ékesszólás, a szónokiskolák
elrettentő módszerei s a színészi pózban ágáló „mesterek” pedig napról napra
igazolták az aggodalmat. Tacitus már a probléma megközelítési módjában is
felülemelkedik kortársain: nem elégszik meg a tünetek és okok irodalmi síkú
elemzésével, hanem azokat a társadalmi mozzanatokat kutatja, amelyek
szükségszerűvé tették a sorvadást. A tragédiaköltő Maternus háza a színhely. Az
ékesszólástól visszavonult, minden kapzsi és népszerűség-hajhászó szónokot
megutált, csak a költészet belső gyönyörűségét és nyugalmát dicsérő házigazdának
Aper – korának egyik ismert szónoka – az ellenfele. Az elsőbbség kérdését
egyelőre művészetetikai érvekkel igyekeznek eldönteni.
A dialógus második részében, amikor a régi világért és irodalomért lelkesedő
Messalla is bekapcsolódik a vitába, új irányba terelődik és mélyül a
beszélgetés. Ő vagy Maternus – a töredékesség miatt nem tudjuk eldönteni,
melyikük – mondja ki Augustus uralkodásáról, hogy „a hosszas béke és a nép
megszakítás nélkül élvezett nyugalma, a szenátus folytonos rendje, valamint az
államfő követelte szigorú fegyelem – minden egyébhez hasonlóan – magát az
ékesszólást is békéhez szoktatta”. Ez a „békéhez szoktatás” ténylegesen az
elnémítást jelenti, mert a principátus – bizonyos érdemei ellenére – sem volt
képes elviselni, s nem volt hajlandó eltűrni a szólásszabadságot. Látszólag
baráti derűben oldódik fel a feszültség, bár Maternus gúnyos ellenzékisége mind
szilajabb hangban tör ki (40–41. fejezet).
A gondokat csitító – sőt, kategorikusan elutasító – és az elegáns ékesszólásért
hevülő Aper esztétikai és politikai állásfoglalása – modernkedése és
alkalmazkodó igyekvése – egy jellegzetes gondolkodásmód gyengéit leplezi le.
Maga Tacitus nyilván Maternus és Messalla véleményével értett egyet, a
„pártatlan” beállítás ellenére is. Az irodalomtörténeti részleteket is elemző
(például 17–23. fejezet), máskor meg üde hangú dialógusban új színekben
bontakozik ki Tacitus művészi tehetsége.
ÉVKÖNYVEK |
Kiforrott történetszemlélettel, sokoldalú írói adottságokkal
fog hozzá fő műveihez: előbb a közelmúltat (a 69–96. év eseményeit) tárgyaló
Historiae tizennégy könyvének, majd az előző, a 14 és 68 közötti periódusról
szóló Annales tizenhat könyvének megírásához. Mind tudatosabban követi és
fejleszti tovább Sallustius módszereit és
stílusát is.
Mindkét mű töredékesen maradt fenn: az előbbiből csak az első négy könyv és az
ötödik eleje, az utóbbiból az I–IV., részletek az V–VI. könyvből, s csaknem
egészében a XI–XVI. könyv. Írói programját és a munka ütemezését politikai
szenvedélye határozta meg. „Miután Actiumnál eldőlt a harc, és a béke érdekében
egy emberre szállt minden hatalom, a nagy tehetségek elhallgattak, egyszersmind
az igazság is többféle módon eltorzult, először a közügy nem ismerése
következtében – mintha az mást illetne –, később pedig hazug becsvágyból vagy –
ellenkezőleg – az uralkodók iránti gyűlöletből kifolyólag” – írja a Historiae
bevezetésében, még keményebben ismételve meg a Beszélgetés következtetését. Itt
is, a folytatásban is elutasítja a „szabadság hamis látszatát”, és undorodva
mutat rá „a szolgaság rút bélyegeire”.
Ugyanezt a célkitűzést fogalmazza meg, ellenfeleit is pontosabban sejtetve, az
Annales bevezetésében, miután az első császárok „uralkodásának történetét, amíg
hatalmon voltak, a félelem miatt hamisították meg, haláluk után viszont a friss
gyűlölet hatása alatt formálták” –, ő viszont „harag és részhajlás nélkül, mivel
egyikre sincs oka”, tárgyalja a korai principátust. E híressé vált jelszó (sine
ira et studio) személyes indoklását sem lehet figyelmen kívül hagyni: a
Tiberiustól Neróig terjedő korszakhoz nem kapcsolódtak közvetlen élményei, a
távolságtartás lehetősége tehát adott volt számára. Mi sem idegenebb azonban
Tacitustól, mint a hűvös semlegesség: csak úgy süt soraiból a gyűlölet a
zsarnokokkal és szolgáikkal szemben, néha a tények és jellemrajzok, hitelének
rovására is. Objektív azonban annyiban, hogy a tragikus erővel vagy patetikus
túlzásokkal megelevenített részjelenségekből az egész politikai rendszer
funkcionálásának és erkölcsi lényegének döbbenetes összképét rakja össze.
Már ahogyan a Historiae elején a zsarnoki rendszer általános vonásait és a
bámulatos, bár ritka ellenkező példákat felmutatja, a részek és az egész
dialektikájának programját fogalmazza újra, „nemcsak a többnyire
kiszámíthatatlan sorsfordulatokat és a dolgok kimenetelét, hanem az események
okait és értelmét is” tekintve az ábrázolás tárgyának. Minél messzebbre hatol a
kor megrajzolásában – vagyis ahogyan közeledik a domitianusi rémuralom
megelevenítéséhez –, annál motiváltabban érezteti, hogy még a viszonylag
szerencsés mozzanatokat is legfeljebb „a szabadság pótlásául kell felfognunk”.
A Nero öngyilkosságát követő esztendő belháborúinak (II–III. könyv)
elbeszélésében tetőzik a tacitusi drámaiság. A forgatagos eseményrajzot a
különféle érdekek, állásfoglalások és személyek sokoldalú megvilágításával, az
elborzasztó és megrázó epizódok részletezésével; külső és belső jellemzésekkel,
hirtelen hangváltásokkal tüzesíti. Már a IV. könyv végén előrevetíti Domitianus
jellemportréját, de a Vespasianus uralkodásáról szóló résznél megszakad a
kézirat. Az elveszett kétharmad irányzatosságát így is bizonyosan lehet sejteni,
akár a Historiae, akár a többi mű utalásaiból.
Az Annales – teljes eredeti címén – Ab excessu Divi Augusti (Az isteni Augustus
elhunytától) ábrázolja a történeti előzményeket. Már Augustus megítélésében is
eltér Tacitus a hivatalos közvéleménytől: bár csupán visszamutató
fejtegetésekben érinti személyét – figyelmesebben vizsgálja principátusa
zárószakaszának politikai tartalmát –, a józan tudós és a szókimondó hazafi
szavával mérlegeli a történeti helyzetet, a császárság legelső periódusának
bizonyos érdemeit, főképp a békeszerzést, de mind aggasztóbb negatívumait, az
egyeduralmat és következményét, a hízelgést és szolgaságot is.
Ez a koncepció avatja művét nem csupán a Historiae eseménytörténeti
kiegészítésévé, hanem egész munkássága betetőzésévé is. Nemritkán tulajdonít
túlzott jelentőséget a fontos személyiségek történelemformáló szerepének, s
kinek-kinek a jelleméből, gesztusaiból, módszereiből túlságosan is közvetlenül
következtet egy-egy időszak politikai és erkölcsi tartalmára, mindezt azonban a
lényegében, tartalmában egységes császári rendszer motivációjának tekinti, az
uralkodók személyének és módszereinek úgyszólván rohamos elzüllését pedig a
rendszer szükségszerű következményének vagy kölcsönhatású tényezőjének. Az
időbeli távolság sem csillapítja az elfajuláson érzett felháborodását, s a
végzetnek és az istenek haragjának tulajdonítja, hogy Rómát saját fiai –
torzszülöttei – taszítják romlásba.
Tiberius és Nero az Annales-tragédia két visszataszító főhőse. Az ő portréjukat
festi meg legaprólékosabban, s az ő uralkodásuk eseményeit tárgyalja
legrészletesebben, mint akiknek pokoli jellemébe és módszereibe – a féktelen
hiúságból és hatalmi vágyból fakadó vétkek sorozatába – egy egész rendszer
erkölcsi szennye sűrűsödik. A közöttük és körülöttük élő mellékfigurákat is
bámulatos pontossággal egyéníti – Germanicus, Claudius, Agrippina és
Britannicus, Seneca, Petronius s még sok száz
kortársuk sorsát, tetteit és lelkivilágát alakítva zárt egésszé. Csak a
politikailag és emberileg jelentéktelen, jellegtelen alakokat tekinti
statisztának, a többieket egy vérgőzös pokol sajátos alkatú ördögeinek, illetve
– nagy ritkán szeplőtlen, többnyire ellentmondásos jellemű – áldozatainak.
Az előző műnél is keserűbb pesszimizmussal halmozza Tacitus a megrázó epizódokat
– tudatosabb célratöréssel, az érzelemkorbácsoló lehetőségek változatos
kiaknázásával. Egy-egy jelentéktelen szenátusi vitát, császári rendelkezést,
családi viszályt, udvari intrikát, katonai vagy diplomáciai balsikert, asszonyi
mesterkedést, ünnepséget vagy kicsapongást is azért szed ízeire, hogy a
részletek arányát ne annyira az események gyakorlati jelentősége, mint inkább
általánosítandó tartalma szerint alakítsa ki, a történések és összefüggések
politikai-erkölcsi lényegét illusztrálva önmagukban akár mellékes mozzanatokkal
is.
„A szolgai tűrés és ennyi itthon elvesztegetett vér végleg és görcsös
fájdalommal szorongatja szívünket. Nem is kérném olvasóimtól, csak annak az
egynek az elnézését, hogy a sok beletörődő pusztulást nem gyűlölettel említem.
Az istenek haragja volt ez a rómaiak ellen, amit nem lehet – mint egész seregek
pusztulását, elfoglalását – egyszer elmondani és továbbhaladni” – jajdul
fel a mű utolsó könyvében, a 66. év véres eseményeiről írva, de az egész művet a
tragikum folytonos érzése diktálja. Nero anyjának, Agrippinának a meggyilkolása
egymagában is olyan részlet, amelynek irodalmi értéke a császárkori epika és
drámaköltészet egészénél drágább (beleértve Seneca
tragédiáit is). Akár Tiberius ördögi mesterkedéseinek, akár egy-egy
testőrparancsnok vagy kegyenc magasba törésének és mélybe hullásának, Róma
égésének, Nero kicsapongásainak és tombolásainak, Seneca és Lucanus pályájának,
az igaz ügyért halálba is menő néhány szenátor portréjának a rajza – egyáltalán
az Annales egésze és ezernyi részlete az „ezüstkor” klasszikusának mutatja
Tacitust.
Sajátos történeti helyzetben született meg s alakult a tacitusi életmű. A „már
nem” és „még nem” szellemi vákuumában úgy tagadta és támadta Tacitus az adott
rendet, hogy a régi, letűnt világ részigazságait választotta fegyverül. Ebben a
választásban az objektív tényezőkön kívül szubjektív szempontok vezették:
osztályhelyzete és arisztokratikus világnézete, amely nemcsak a titokban
éledező, a társadalom mélyén munkáló új erők és ideológiák látását zárta el
előle, de kategorikusan tagadtatta mindazt az újat, ami Augustus halála óta
keletkezett.
Társadalomkritikája épp ezért marad mindvégig sötéten pesszimista és távlattalan
nosztalgia – akárcsak az „ezüstkori” szatíraköltőké. Míg azonban emezek csupán a
tüneteket, a kínos kacagásra ingerlő és elborzasztó részjelenségeket ragadták
meg, Tacitus lényegesen mélyebbre hatol az okok és politikai mozgatóerők
elemzésében s általánosításában, következetes szenvedéllyel tesz különbséget
felületi jelenségek és rejtett indítékok, szavak és tettek, látszat és valóság
között. A politikai harcokra és gazságokra összpontosítva figyelmét, a
„fejlődés” tendenciájának szükségességét kutatta – azt, hogy a szabadság
elvesztése nyomán kialakult császárságban törvényszerű a társadalom elfajulása,
egy-egy tisztességesebb fázis közbeiktatódása ellenére is.
Tacitus természetesen – az ókor valamennyi történetírójához hasonlóan – nemcsak
tudós, hanem művész is, aki egyedi jelenségek rajzába és meghatározott személyek
arcképébe sűríti a kor lényegét, hogy ezer és ezer drámai illusztrációval
igazolja történetfilozófiáját. Aprólékosan árnyalt részletekre bontja fel a
kort, úgy elevenítve meg az eseményeket, hogy a társadalom – pontosabban: a
politika – mozgásának emberi indítékait világítsa meg. A császárság és a
szenátus, Róma és a tartományok harcát mindig meghatározott személyiségek
intézkedésein, jellemén, kimondott és álcázott céljain keresztül, művészi
konkrétsággal ábrázolja. A hatalom birtokosainak, bitorlóinak és szolgáinak
legjellemzőbb tetteit, mesterkedéseit és jellemvonásait csakúgy a történtek
tükrében eleveníti meg – tömör kommentárokkal utalva arra is, amit közvetlenül
nem lehetne érzékelni –, mint ahogyan a kiváló emberek lelki-jellembeli
nagyszerűségét és hősi bukását is Róma tragédiájának jellegzetes epizódjaiként
láttatja. Császároktól hetérákig, szenátoroktól szédelgőkig, besúgóktól
ellenséges királyokig, íróktól zsoldosokig terjed az ábrázolás skálája.
A történelem drámasorozatként való bemutatása nem önálló leleménye Tacitusnak –
legalábbis formai értelemben nem: a hellenisztikus szerzőktől vagy a rokon
szellemű Sallustiustól a módszer számos elemét vette át, egyebek között a
szónoki beszédek tárgyi és jellemrajzi funkcióját, a megrázó események patetikus
részletezését, a lélektani elemzéseket. Minden más római történetírónál
tudatosabban és fogékonyabban kutatja viszont a jellemek hajszálrugóit és az
események mögöttes okait. A mindent meghatározó lényegnek – az egyeduralomnak és
szolgaságnak – s az egyéni sorsoknak kölcsönhatású ábrázolása képezi a tacitusi
alkotások művészi dialektikáját, a szemléleti következetesség pedig az ábrázolás
igazságértékeit.
Stílus dolgában is a latin hagyományok továbbfejlesztése, egyéniségének vasereje
jellemzi Tacitust. Retorikai képzettsége valamennyi művén érződik – nemcsak
abban, hogy a belső jellemzés eszközéül alkalmazott beszédeket a legigényesebb
ékesszólás fordulataival és kompozíciós törvényei szerint fogalmazza meg, hanem
a stílus megválasztásán és váltogatásán is. A munkássága első szakaszában írt
három kismonográfia – a halotti beszédet helyettesítő életrajz, az
etnográfiai-politikai értekezés és a párbeszéd, tehát három műfajnak egy-egy
öntörvényű szülötte – ugyancsak három stílus jegyeit mutatja: az elsőt
Sallustius, a közbülsőt Seneca és egyáltalán az „új iskola”, a végsőt
Cicero modorában írta, a tartalom és a műfaj
hagyományaihoz igazodva. Két nagy történeti munkájában is megőrzi a sallustiusi
tömörség és a – mesterkélt vonásaitól megtisztított – retorika eszközeit,
mindezt azonban egy új és csak rá jellemző stílus szolgálatába állítja.
Lényegre törő és tragikusan komor mondanivalóját pörölycsapás súlyú,
utánozhatatlanul és lefordíthatatlanul magvas, szokatlan vagy addig ismeretlen
fordulataikkal megdöbbentő mondatokba öltözteti. Egy-egy különös jelzői
vonzattal, a konkrét és elvont fogalmak egymás mellé sorakoztatásával, az
igeneves szerkezetek halmozásával – különösen okhatározó, megengedő és
hasonlító-feltételes mellékmondatok beolvasztásával, akár a többértelműség
tudatos játéka, akár a tettetés és valóság szembesítése céljából –, a közvetett
idézés nagy lélegzetű mondatkapcsolásaival, híres vagy…vagy-os szerkezeteivel, a
sötét iróniát legjobban kifejező mellékmondatok messzire mutató sejtéseivel,
egy-egy kötőszó váratlan bevonásával, múlt és jelen időt váltogatva az egyszeri
és az általános érzékeltetésre, olyan stílust kovácsol, amely lankadatlan
összpontosításra készteti – sőt kényszeríti – az olvasót.
Egyetlen fölösleges szó vagy henye fordulat sem lazítja könnyeddé s a szokványos
értelemben tetszetőssé ezeket a műveket. A szónoki kérdések vagy felkiáltások,
közvetlen idézetek, a külső történések menetét siettető gyors és rövid mondatok
olyan stílusritmust biztosítanak, amely – a különböző cselekvési és gondolkodási
lehetőségek latolgatásával – az írói hitel súlyát is megnöveli, és az előadás
művészi elevenségét érzelmi eszközökkel is árnyalja. A vigasztalan
történelemlátás, a végső kétségbeesés és az oksági összefüggéseket kutató
szenvedély klasszikus kifejezője e tragikus stílus.
Saját korában kevesen értették és becsülték. A hatalom és a kultúra birtokosai
vagy nem mertek, vagy nem tudtak szembenézni a történelem igazságaival s
tanulságaival. Egyetlen alkotó nem volt – s nem is lehetett – képes arra, hogy a
felső rétegek (az olvasók) ízlését és látását átformálja – mint ahogyan Persius
vagy Juvenalis szatírái sem némították el a dagályos költőket és a színészkedő,
frázispufogtató szónokokat. Tacitus ezt is világosan látta, nem táplált
illúziókat a népszerűség felől. A korcs és gyáva korszak más alkatú prózaírókért
lelkesült – olyanokért, akik sohasem feledkeztek meg a jó modorról, az
előadócsarnokokban vagy úri társaságban ildomos eleganciáról és a szórakoztatás
kötelességéről. Más-más módon ugyan, de ugyanezt az igényt elégítette ki
Plinius, majd Suetonius.
A kései ókor is lényegében értetlenül állt szemben Tacitus hagyatékával. Nem
lehetett kegyesebb a középkor irodalmi közvéleménye sem – legalábbis erre utal,
hogy az Annales mindössze egy kéziratban maradt fenn. A
reneszánsz és a
felvilágosodás századaiban
fedezik fel ismét. Corneille,
Racine és Alfieri tragédiaköltészetének
egy-egy témája, Zrínyi, Rákóczi és
Kazinczy rajongása a „nehéz, rögös, zordon-beszédű… hazudni büszke” Tacitusért,
Napóleon ellenszenve a nagy zsarnokgyűlölővel szemben és
Puskin lelkesültsége „a zsarnokok emez
ostora” iránt jelzi utóéletének egy-egy jellegzetes állomását.
Falus Róbert
copyright ©
László Zoltán 2010 - 2011
e-mail: Literatura.hu