ARTEMIS Artemis Apollón ikertestvére, az erdők istennője. Hamvas szűziessége rokon erdő-mező érintetlenségével. Aphrodité lakása : pompázó kert, Artemisé az érintetlen mező, ahol pásztor nem legeltet soha, ahová nem hatolt eke vasa, ahol csak a méh keresi fel a tavasz friss virágait. Ott Aidós a szemérem öntözi forrás harmatával a virágokat és csak az szakíthat belőlük, akinek természettől fogva osztályrésze a sóphrosyné, a józan mértéktartás, a szellem tisztasága az ösztönökkel szemben. Mert Apollón és Artemis lényegük szerint rokonistenek, és ezt fejezi ki a mítosz azzal, hogy ikertestvéreknek mondja őket. |
Artemis leggyakrabban előforduló mellékneve : iokheaira, "nyilakat
ontó" és keladeiné, "zajongó", az ujjongó vadászlármáról, mely
betölti a hegyet, mikor a vadászó istennő végigvonul rajta kíséretével. A vadászat
Artemis állandó gyönyörűsége, és a híres földi vadászok is tőle tanulták mesterségüket.
Ott jár az erdővel borított hegyek ormain, a magas Taygetoson vagy az Erymanthoson
és a Mainalonon, vaddisznókban meg a gyors szarvasokban gyönyörködve. Vele vannak
a nymphák, Zeus erdőn-mezőn lakó leányai, és örül Létó, mert az ő leánya fejjel
magasabb a többinél. Kísérőitől, a nympháktól is szüzességet követel. Akit megillet
a szerelem tüze közülük, annak el kell hagynia Artemis karát. Így járt Kallistó
is, Lykaón király leánya, Artemis arkadiai vadászpajtása. Az apát Zeus
büntetésből farkassá változtatta, mert oltárát emberáldozattal szennyezte be,
de a leányt szerelmére méltatta. Mikor Kallistó már e szerelem gyümölcsét hordozta
a szíve alatt, Artemis elüldözte maga mellől, s mikor megszülte gyermekét, a
féltékeny Héra medvévé változtatta. Teltek az évek, Kallistó
fia, Arkas - Arkadia névadó hőse - daliás ifjúvá serdült és egyszer az erdőben
találkozott a medvével, akiben nem ismerhette fel anyját. Már célba vette, hogy
leterítse, de Zeus megelőzte az akaratlan anyagyilkosságot és. egykori kedvesét
a csillagok közé emelte. Így került az égre az Északi Sarkcsillag, a régiek
szerint az egyetlen égitest, amely nem változtatja helyét, hanem csak saját
tengelye körül forog. Már Homéros
Arktosnak, azaz Medvének nevezi és elmondja róla, hogy ez az egyetlen csillag,
amely nem fürödhetik meg soha Ókeanos habjaiban. A hagyomány ebben is, Héra
bosszújának a következményét látta: Ókeanos felesége, Téthys egykor Héra dajkája,
tiltotta meg neki, hogy a többi csillagokhoz hasonlóan a tenger habjaiban keressen
felüdülést.
Az árnyékos hegyeken és a széljárta csúcsokon feszíti ki csupaarany íját Artemis,
úgy küldi el suhogó nyilait. Megrázkódnak a hegyek ormai, félelmetesen zúg a
mélyárnyékú erdő a csörtető vadak lármájára, az istennő erős szívvel fordul
erre-arra és férfias kedvteléssel pusztítja a vadak fajtáit. Mikor megelégelte a
vadászat gyönyörűségét, meglazítja széphajlású íját, és édes testvére, Phoibos Apollón nagy házába megy, Delphoi gazdag népe közé,
hogy a Múzsák és a Kharisok szép kartáncában
vegyen részt. Rugalmas íját és a nyilakat szegre akasztja, kedves és egyszerű díszt
öltve magára ő áll a táncolók élére és vezeti a kartáncot. Es a Múzsák énekbe
kezdenek halhatatlan hangon, himnuszt énekelnek a szépbokájú Létóra,
mert az ő két gyermeke mindenki másnál derekabb. Az erdők istennője nemcsak biztosan
célba találó vadász : leányos gyöngédséggel gondozza is a vadakat. A vadak
kölykeit szelíden veszi karjára, és megesik a szíve a kis nyúlon, mikor a kegyetlen
sas
elragadja. Szent ligetében, hová ember nem teheti be lábát, az állatok
megszelídülnek, farkas és szarvas békésen élnek együtt, szelíden nyújtják
nyakukat a simogató kéz alá, és a vadászok közt törvény volt, hogy azt a vadat,
mely odamenekült, nem szabad üldözni tovább. Az aranyíjas istennő az emberek felé
is engesztelhetetlen kegyetlenség és leányos szelídség kettősségével fordul. Ő
az az istenség, kinek tiszteletében a legszívósabban tartotta magát az emberáldozat.
Ennek emlékét őrizte még a történeti időkben is egy spartai szertartás: Artemis
Orthia tiszteletére ifjakat korbácsoltak, és vérükkel hintették meg az istennő
oltárát. A szertartás közben egy papnő tartotta Artemis szobrát, és az volt a hit,
hogy ha az ifjak közül egyet megkímélnek s csak színleg korbácsolják, a kis szobor
egyszerre olyan nehézzé válik, hogy a papnő nem bírja tartani tovább. ; Mikor az
erkölcsök megszelídülése az emberáldozat borzalmas szertartásának véget vetett,
ez a fordulat is mítoszokban tükröződött. Így, mikor a fejlettebb Jahve- kultusz
felvette a harcot a kanaáni gyermekáldozattal, kialakult Izsák feláldozásának
bibliai mondája. Isten próbára teszi Ábrahámot avval, hogy felszólítja, áldozza
fel neki az oltáron fiát. De mikor Ábrahám kész teljesíteni a parancsot, maga
utasítja vissza az áldozatot: Jahve "követe", az angyal a bozótban egy kosra
mutat, mint a gyermeket helyettesítő áldozati állatra. A görögöknél hasonló
igény jutott kifejezésre Iphigeneia, más tekintetben a bibliai Jefta leányára is
emlékeztető mítoszaiban. Agamemnón az esztendő legszebb termésének feláldozását
fogadja meg az istennőnek, mikor még nem tudja, hogy ebben az évben leánya fog
születni. Iphigeneia volt annak az esztendőnek legszebb termése, de Agamemnón vonakodott gyermekét feláldozni. S mikor évekkel később az aulisi
kikötőben egybegyűlt az ő vezérlete alatt a Trója alá
készülő görög hajóhad, hiába várnak kedvező szelet. Kalkhas, a jós kijelenti,
hogy Artemis istennő követeli a régi fogadalom betartását. Agamemnón a sereg
követelésére feláldozza a már szép hajadonná serdült Iphigeneiát, de az istennő
elragadja a halálra szánt leányt az oltárról és a hegyről egy szarvast küld
helyette. A fogadalom beváltását megkövetelte, de az emberáldozatot visszautasítja, és a jós szavain keresztül kihirdeti, hogy a szarvas
kedvesebb áldozat az ő szemében, és nem engedi, hogy a nemes leány vérével
szennyezzék be oltárát. Aulisból a taurosok barbár népe közé viszi Artemis
Iphigeneiát, hogy ott az ő papnője legyen. Itt ismét az emberáldozat kegyetlen
törvénye törik meg: az áldozatra szánt idegenben testvérére ismer a papnő,
megmenti a haláltól, és avval, hogy az istennő égből hullott, ősi faszobrát -
xoanonját a vérszomjas barbárok közül elhozza Attikába, magának Artemis
Tauropolosnak a tiszteletét is megszelídíti. Azokat a halandókat, akik
megközelíthetetlen szentségét bármi módon megsértették, engesztelhetetlen
gyűlölettel üldözi halálra, de másfelől jóságos gondoskodással veszi körül
tisztelőit. Az ő nyilait érzik a gyermeküket váró anyák is, és ezért Eileithyia
mellett hozzá imádkoznak, sőt, mint az anyák szűzi pártfogóját, őt magát is
nevezik Artemis Eileithyidnak. A fájdalom nélküli, szelíd halált, mikor a halandó
hirtelen hunyja le örök álomra a szemét, szintén Létó gyermekeinek
tulajdonították. Apollón küldi a férfiakra, Artemis a nőkre a hirtelen halált, és
az ő halált hozó nyilaik jóságos nyilak : ha már meg kell halni, ilyen halálért
imádkoztak a görögök. Ha Apollón, a ragyogó világosság
istene, Hélios vonásait olvaszthatta magába, nővérének, Artemisnek szűzies
tisztaságát viszont Hélios nővérének, a Holdnak hidegebb fényével érezték
rokonnak, sőt azonosnak. De, mint ahogy eredetileg Hélios sem azonos Apollónnal, éppen
úgy Selénének is megvannak Artemistől független mítoszai. A Seléné-mítoszok
a holdvilág álmatagabb hangulatát fejezik ki. Seléné olvatag, szerelmet ígérő
istennő. Az ő szerelmese Endymión, a szépséges ifjú, kinek halhatatlanság és
örökké tartó álom az osztályrésze. Álmában látogatja meg Seléné, az odaadó,
szelíd, ezüstös fényű istennő.
További információk a témáról és minden egyébről:
|
copyright © László Zoltán 1999 - 2010
e-mail: Literatura.hu