Rockzenei fogalmak A - F

1989-ben két angol, Giles Peterson DJ és eddie Piller, a Polydor hangmérnöke új kiadót alapított Acid néven, így került aköztudatba ez a kifejezés. Vadonatúj előadókkal és új hangzással kísérleteztek, a Roland TB 303-as basslinerrel színesítették zenéjüket. Az eredetileg basszusgitárosoknak szánt hangszeren csak egy patternt lehet beállítani, mely hangzás modifikációs lehetőségei végtelenek. Így készült az Acid-Tracks című lemez, amelyen egy nagyon erőteljes, lüktető alapütemen kívül általában csak egy lecsupaszított matívum szól végig. Ütemük 120-160 BPM közötti. Az acid száraz, érdes hangzású, harsány és minimalista. Vokálokat csak elvétve találunk benne, akkor is inkább effektként használt mondattöredékeket, vagy egyes szavakat.

acid

acid trance

Popzenei stílus. Meglehetősen hibrid, technikai, tipikus underground irányzat. Szülőhelye london, nevezik még London acid trance-nak vagy London acid techno trance-nak is. valóban földalatti irányzat, az illegális partikat titokban szervezik, tehát csak az vehet részt rajta, aki ismeri a gyakran változó perty-line telefonszámokat. Ennek megfelelően a bulikat használaton kívüli műhelyekben, hangárokban tartják. A partikon mindenki egyenlő. A szombat esti szórakozás legolcsóbb formája, a bulik néha napokig is eltartanak. A zene az acid, a techno, a trance és a klasszikus hardcore rendkívül monoton keveréke. Vokális elem egyáltalán nincs, a számok a végtelenségig eltarthatnak.

A rock és az afrikai népzenék sajátos hangszereinek, ritmusképleteinek szintéziséből született zenei irányzat. A hetvenes évek első felében elsősorban nigériai és zairei zenészek fejlesztették tovább, sokkal inkább az üzletileg érdekelt angol-amerikai rock elvárásainak, mint az afrikai tradicióknak megfelelően. A nyolcvanas évektől a rock egyik világszerte ismert és népszerűvé vált irányzata.

afro-rock

ambient

Zenei stíles - szó szerit állandóság. E stílus születése visszanyúlik a hatvanas évek végi hippikultúrához. A stílus jellemzői, hogy kevés a dobsound, a ritmust más hangszerekkel (basszusgitár, billentyűs hangszerek) adják a zene alá finoman, utalásszerűen, hogy ne zavarják meg az álomszerű hatást. Fő hangszerük a sampler, a többsávos magnó, amelyről különféle természeti zörejeket, zajokat, éteri nyugalmat árasztó hangokat kevernek össze.

A hetvenes  évek első felében elsősorban Angliában használatos fogalom, olyan rockzenei formák és előadásmódok jelölésére, amelyek a klasszikus zene vagy a társművészetek eredményeit integrálta arockba, illetve az alkotók ezeknek mintájára készítettek a rockműfajon belül kompozíciókat, ekőadásokat.

artrock

beat

A rockzene fejlődéstörténetének 1962-től 1970-ig terjedő időszaka. Elsősorban az angol rocktörténetben vált ismertté, s innen terjedt el világszerte. Az elnevezés elsősorban publicisztikai célokat szolgált, mitegy alternatívát nyújtva az Amerikában mindvégig honos rock, vagy később a műfaj elüzletiesedésével használatossá vált pop kifejezésekkel szemben. Elterjedésében nagyban közrejátszott, hogy a liverpooli gombafejüek zenekarukat Beatlesnek nevezték el. A harvanas évek végétől, miután az addíg egységes rock (beat) stílusirányzatokra bomlott, lassan eltűnt a köztudatból és ma már csak a hatvanas évekbeli zene megjelölésére szolgál.

E stílus az utóbbi években született, a technikai stílusok, főképpen a techo, a jungle, a trip-hop és a tradicionális rock, illetve a popstílusok ötvözéséből. Kifejezetten a partik hangulatkeltő stílusa. Erőteljes dob és basszushangzások, a trip-hopnál sokkal gyorsabb, 115-120 feletti bpm-ek, vibráló gitársound, hip-hop számokból vett hang és scratch minták e stílus jellemzői. Az elnevezés és az irányzat első számú kiadója, a Skin Big Beat Boutique nevére utal.

big beat

blues

Zenei forma, stílus, melyet a színes bőrű zenészek alakítottak ki. Általában szomorú hangvételű, tizenkét ütemű, meghatározott funkciórendű zene. A stílus a múlt század végén több zenei forma találkozásából alakult ki. Az ősi afrikai munkadalok, a felhívó kiálltások, az egyházi himnuszok, a prédikátorok ritmikus tagolású beszédei, az ír és skót bevándorlók népdalai mind hatottak az amerikai négerek zenélési stílusára.

A zenei folyamat megszakítása valamilyan szólisztikus közjátékkal. - A hetvenes évek elején New York nyomornegyedében, Bronxban, a színes bőrűek, főleg Puerto Rico-i fiatalok körében kialakult táncstílus, az utcai táncok gyűjtőfogalma.

break

bubblegum

Magyarul rágógumizeneként ismert popzenei stílusirányzat. A hatvanas évek egyik legsikeresebb üzleti-zenei trendja volt, előbb az Egyesült Államokban, majd Angliában. A fogalmat kezdetben a progresszív zene ellentéteként - az egyszerű, primitív szövegű, monoton ritmusú, többnyire nazális hangon előadott dalokra használják. Lényegében ezt az irányzatot vették át az úgynevezett szépfiúkból - széplányokból álló vokális dance csapatok a kilencvenes évek elejétől. A zenei igénytelenség jelzőjeként is használatos.

A zenei szlengben a banalitás jelölésére szolgáló fogalom.

camp

chart

Sikerlista. A különböző pop és rockzenével foglalkozó szaklapokban és rádiós műsorokban időszakonkénti megjelenéssel közölt sikerek.   A legkülönbözőbb szempontok alapján készülnek: közönségszavazás, eladási adatok, közvélemény kutatás, szakmai szavazás. Az első chartot a Bilboard Magazin közölte 1940 februárjában. A hetvenes évek elejétől a különböző stílusirányzatokhoz tartozó dalok sorrendjét is külön-külön charton közlik. A leginkább irányadónak számító két chart. Amerikában a Bilboard, Európában a New Musical Express.

Hűvös, hideg, visszafogott. A hot (forró) játékstílussal ellentétben az érzelem nélküli, tudatos, intellektuális játékstílust jelöli. Arockban a jazzrockot követően, a hetvenes évek közepétől kialakult irányzat.

cool

copyright

A kiadó, a hely és az évszám megadásával egy zenés mű impressumában vagy a kottaoldalon megadot, a műre vonatkozó szerzői jogokat jelölő bejegyzés.

Az amerikai fehér telepesek folklorisztikus hagyományokból táplálkozó népzenéje, amely évszázados hagyományokra tekinthet vissza. A rendkívül sokrétű (az ír, a skót, az angol, a francia és más bevándorló kissebségek zenéit ötvöző zenei tradíció) muzsika fejlődése során viszonylag könnyen felismerhető, jellegzetes hangzásvilágot alakított ki, amelyet az európai hagyományokra épülő dallamszerkezet és sajátos hangszerhasználat (bendzsó, akusztikus gitár, trombita, szájharmonika) jellemez.

country

crossover Azokra a sikerekre vonatkozó fogalom,amelyek egyszerre többféle sikerlistán is szerepelnek. A kifejezés a rock and roll időszakában jött divatba, amikor egyre több rythm and blues, country és folkdal került fel a poplistákra. A hatvanas évek közepétől a crossover szinonímája az easy listening.

A pop generációs váltásának "újítása", azaz a kilencvenes évek eleji popzenei generáció egyik alapstílusa. A dance a disco továbbszínesített változata. A dance többet jelent mint tánc, zene, szórakozás. Különösen a kilencvenes évek közepétől, amikor is megváltozott az életforma, az üzleti világ és jónéhány tánczenei funkcióju stílus progresszív irányzattá lépett elő. A dance története meglehetősen régre nyúlik vissza, kb. 1912-re, amikor a német Mark cég előállítja az MDMA nevű szert, amely ecstazy néven csinál karriert. Ötven évvel később, a hatvanas évek derekán New York homoszexuális klubjaiban hódítani kezd a diszkó, James Brown számaiban már hallani az első dobriffeket. 1976-tól új stílusokkal, a hip-hoppal és a dubbal gazdagodik a diszkó, feltűnik a remix ideológia. Giorgio Moroder feltalálja az elektromos diszkót. Két évvel később, 1978-ban kitör a szombat esti láz, a német Kraftwerk kvartett az első akik elektrónikus, ambient, monoton zenét kreálnak. 1979-ben, Amerikában a brakból megszületik a rap. A Technics cég azonnal kapcsol, megjelenteti az SL1200-as lemezjátszót, amely forradalmasítja az addigí popelőadásmódot, megjelennek az első scratch korongok. 1983-ban az Orbital együttes munkássága nyomán egy új stílus jelentkezik: a rave. Megjelenik az első shut up and dance lemez, s ennek nyomán az indie-dance stílus. 1984 forradalmi év a dance történetében. Jessie Saunders elkészítí az első house, Juan Atkins az első techno felvételt.   A hit és a toplistákon megjelennek az első acid-house felvételek. E műfaj jelesei kihírdetik a techno-house-acid forradalmat: kis zenei tudással és némi befektetéssel elméletileg bárkiből lehet sztár. Megszületett a filozófia, az életforma, az új divat, de legfőképpen a milliókat hozó üzlet.

dance

dark wave

Zeneileg a metál és pszichidelikus sound ötvözete, mind zenében, mind szövegi világában erős érzelmi kiszolgáltatottságot, depressziót tükröz. A dark wave együttesek a szellemi érzékenység, a kiszolgáltatottság hangadói, e stílus előadói előszeretettel öltöznek fekete ruhába. A hetvenes évek végén született rockstílus.

Digitális hangszalag az elektrónikai csúcstechnológia 1986-os terméke, amely a CD-vel azonos, tökéletes minőségű hangot produkál. A lemezzel ellentétben a megfelelő készülékkel nemcsak otthono lejátszásra de felvételre is alkalmas.

dat

demo

A demostrációs, bemutató céllal készült magnó és CD felvételek rövidítése. Az előadók ily módon mutatják be szakembereknek, kiadóknak, vagy a médiának az új felvételeiket.

Lemezlovas. Zenés szórakozóhelyeken, klubokban és rádióállomásoknál dolgozó moderátor, programkészítő műsorvezető, aki gyakorlatilag a hanglemeziparnak folytat reklámtevékenységet. A nyolcvanas évek végétől, a dance és a technikai stílusok divatba jöttével változik az elnevezés, a DJ-k többnyire pertikon dolgoznak, a disk jockey szerepét a promoter vette át.

disc jockey

disco sound

A Talma-Motown tradiciók, a Philly sound és az afro-amerikai funk ötvözetéből született zenei irányzat, amely a hetvenes évek közepétől New Yorkban vált népszerűvé, majd összemosódott a diszkóreneszánsszal.

A hetvenes évek elejéről származó kifejezés. Akkor az instrumentális mixeket jelölték így a lemezeken. A dub ma már egy különálló Jamaicából származó reggae-alapú stílust jelent. Emellett egyfajta vágást, stúdiókeverési technikát jelöl. A hangmérnök a kész felvételből a ritmusszekció kivételével mindent kivesz, majd az előtérbe tolt reggae-basszusra keveri vissza a saját izlése szerint effektezve a többi hangszert, illetve a vokálokat.

dub

easy listening

A klasszikus rocksound gyökereitől eltávolodott zenei irányzat, könnyen hallgatható háttérzene. Kommercializált dallamok, a hagyományos tánczene szintjén.

A rockzene hetvenes évek közepére kialakult stílusirányzata, amelyet vagy elektrónikus hangszerekkel adnak elő, vagy megszólalásában az elektrónikus eszközök döntő szerepet játszanak. A produkciók koncepciója, a dalok szövege szorosan kapcsolódnak a világ technikai lázadásához, vagy a sci-fi témákhoz. A stítlus kialakulására az elekrtonikus billentyűs hnagszerek - szintetizátorok, oszcillátorok, szekvencerek, elektromos dobok - kifejlesztése és tökéletesítése volt döntő hatással. Kritikusai szerint fennáll annak a veszélye, hogy egy idő után már nem az emberek játszanak elektronikus berendezéseken, hanem az azok kínálta lehetőségek határozzák meg a zenét. A technikai stílusok eluralkodásával a kilencvenes évek elején ez részben be is következett.

elektronikus rock

euro disco

A popzenében a hetvenes évek közepétől ismert irányzat. A tradicionális angolszász zenei hagyományok (pop, rock, funky, soul) és az európai, főleg a dalformára épülő táncdal sajátos, funkcionális keveréke. Napi jellegű, divatorientált zene.

Egy-egy zenei irányzat vagy előadó fanatikus rajongóit jelölő kifejezés, akik a hetvenes évek eleje óta fanclubokba tömörülnek.

fan

folkrock

A hatvanas évek második felében az USA-ban és Angliában egyaránt kialakult zenei stílus, amely a tradicionális népdalokból eredeztethető. Az USA-ban a zenészek és a zenekarok a folktól közelítettek a rock felé. Angliában ennek a fordítottja játszódott le, a rocktól találtak vissza sokan a folkhoz. Ez a közelítési mód mindenekelőtt a modern hangszerek alkalmazását, és az ezekben rejlő hangszerelési, ritmizálási lahetőségek kihasználását, vagy a már kialakult rockfelállásban és megszólalási módban a tradicionális népi hangszerek beépítését, megszólaltatását jelentette. E két pólus között idővel igen széles spektrumú folkrockváltozatok alakultak ki, amelyekre a változatos zenei, stilisztikai kombináció a jellemző.

Az afro-amerikai popzene hatvanas évek végén kialakult stílusformája. A kifejezés az amerikai feketék életérzésére utal. Zenében a fekete muzsikusok játékstílusának azon sajátosságait jelöli, amelyek tipikus élethelyzetükben, tradicionális kultúrájukban gyökereznek. A hetvenes évek közepétől - jól táncolhatósága miatt - ez a zene is népszerűvé vált a diszkókban és a diszkóhangzás egyik forrása lett.

funky

Vissza/Back             Tovább/Next

copyright © László Zoltán 2000 - 2015
e-mail:
Literatura.hu