„A billentyűk maharadzsája.”
Kanadai jazz-zongorista, komponista. Eredeti neve: Oscar Emmanuel Peterson 1925. augusztus 15. Montreal 2007, december 23. Ontario |
Oscar Peterson zongoravirtuózt a hangszer másik atyamestere,
Duke Ellington nevezte el a
billentyűk maharadzsájának, barátai is emlegették ezen a néven. Kétszáznál több
lemeze jelent meg. Nyolcszoros Grammy-díjas (az életműdíjjal együtt), bár ilyen
lemezmennyiség mellett ez nem is tűnik soknak. Kisegyüttesekkel, szólóban,
énekeseket kísérve egyaránt letette névjegyét. A Grammy-díjak mellett
megszámlálhatalan egyéb elismerést gyűjtött be: a kanadai Music Hall of Fame, a
kanadai Jazz and Blues Hall of Fame tagja, kiérdemelte a BBC Radio életműdíját
és a legrangosabb jazz-szaklap, a Downbeat tizenkétszer kiáltotta ki az év
zongoristájának. Kitüntették Glenn Gould-díjjal, UNESCO-díjjal, Juno Awardsszal,
számtalan egyéb nemcsak szakmai, hanem állami elismerést is kapott Kanadában,
Franciaországban és másutt. Iskolát, koncerttermet neveztek el róla, bélyeget
adtak ki tiszteletére. Halálakor Dave Brubeck,
Herbie Hancock, Diana Krall és sok más zenésztárs méltatta képességeit. Oscar
Petersont, aki több mint hat évtizedet töltött a zenei pályán, nem lehet
egyetlen kategóriába besorolni. Büszkék lehetünk arra, hogy Paul de Marky magyar
származású tanárnál vett zongoraórakat .
Oscar Peterson bevándorolt szülők
negyedik gyermeke volt. Bár a szülők nem voltak zenészek, szorgalmazták, hogy
gyermekeik tanuljanak zenét. Oscar trombitával kezdte zenei tanulmányait, de már
kisgyerekként zongorázott is. Amikor kiderült, hogy tüdőbeteg, a billentyűs
hangszer mellett kötött ki. Art Tatum mellett példaképe volt Erroll Garner, Bill
Evans, Nat King Cole és George Shearing.
Tehetségkutató versenyt nyert 15
éves korában, utána rendszeresen kapta a rangos feladatokat. Állandó rádióműsora
is volt.
A Johnny Holmes Orchestrában játszott először profiként 1944-től.
Norman Granz oldalán 1949-ben mutatkozott be New Yorkban, a Carnegie Hallban.
Granz később is egyengette Peterson útját.
Első lemezei a negyvenes években
jelentek meg, az ötvenes évektől rákapcsolt. Fiatal korában készült felvételein
Ella Fitzgerald,
Louis Armstrong, Billie Holiday,
Dizzy Gillespie,
Count Basie, Stan Getz, Charlie Parker,
Joe Pass és sok más nagy művész éneke, játéka hallható.
Többször turnézott
Ray Brown triójával, egyik utolsó felvételét is a trióval készítette. A Jazz At
The Philharmonic koncertsorozat keretében járta Amerikát és Európát.
Igyekezett függetleníteni magát a zenei divatoktól. Sokáig a trió volt a
legkedveltebb formációja, majd a hetvenes évektől önállósította magát, és csak
alkalmanként csatlakozott együttesekhez.
Oscar Peterson nem volt újító
zenész, de fantasztikus technikájával méltán aratott osztatlan elismerést.
Zeneszerzőként először 1964-es Canadian Suite-jével hívta fel magára a
figyelmet, abból az időből származik egyik legnagyobb sikere, az Affinity is. A
hetvenes évektől anyagilag megbecsült profiként járta a világot. A Pablo
kiadóval 1973-ban exkluzív lemezszerződést kötött. Híres szerzeményeit hosszan
lehetne sorolni. A kilencvenes évekig aktív volt, 1993-ban szélütés érte, s
attól kezdve balkezét nem tudta használni. Még akkoriban is mondogatta, hogy
addig játszik, míg le nem esik a zongoraszékről.
Nyolcvanadik
születésnapjára jelent meg a Complete Norman Granz Sessionnel és a Piano Supreme
1946-1953 című összeállítása. A kétszáznál több lemeze közül több került a
Billboard listájára. Oscar Peterson a nagy zongoristák utolsó mohikánja volt,
akitől a jazz-rock és a rock legjobbjai is - köztük Joe Zawinul,
Stevie Winwood
és mások - tanultak.
Halálát 2007-ben veseelégtelenség okozta. Szavajárását
igazolva valóban nem tágított a zongora mellől egészen élete utolsó pillanatáig.
Több filmben látható-hallható játéka
(Kovács Miklós)
A CD-k online megvásárolhatók, csupán a lemezborítóra kell kattintani!
copyright ©
László Zoltán 2012
e-mail: Literatura.hu