"Peter Gabriel nélkül nincs genézis"

1966-ban alakult angol zenekar.

Eredeti felállás: Tony Banks billentyűsök, gitár, ének;

                            Peter Gabriel ének, fuvola;

                            Anthony Phillips gitár, ének;

                            Michael Rutherford basszusgitár, gitár, ének;

                            Chris Stewart dob.

A CD online megvásárolható !

   Genesis - Teremtés. Hosszas keresgélés után ezt a sok szempontból kifejező nevet vette fel az az angliai iskolai együttes, amelyet Anthony Phillips, Peter Gabriel és Tony Banks alapított. A zenekar Michael Rutherford és Chris Stewart csatlakozásával vált teljessé. Első fellépéseiket az iskola előadótermében tartották, majd egy kis klubban hetente egyszer zenéltek. Ekkor még senki sem akart profi zenész lenni közülük. A bandára csakhamar felfigyelt egy menedzser, és így az érettségi után is együtt maradtak. Elkészítették első lemezüket, a From Genesis To Revelation-t, amelynek címe utal a bibliai témára és az együttes nevének történetére. Ugyanebben az időben létezett egy másik, egy amerikai Genesis is, amelynek a megszűntéig a Revelation nevet viselte a zenekar. Az együttes zenéjét a közös ötletek, a közös munka határozta meg, míg a mondanivalót egyértelműen Peter Gabriel tolmácsolta, hol extrém, hol végsőkig komoly, hol pedig a horrorba hajló gondolataival. Ő volt a zenekar szellemi vezére, “legegyénibb, különc“ tagja is, aki fellépéseiken soha nem mutatta igazi arcát. Eleinte csak fehérre mázolta be, mint a pantomimosok, majd egyre különösebb álarcban, öltözékekben jelent meg nézői előtt. Az első évek előadásain ő volt az egyetlen, aki mozgott a színpadon, mert a többiek, még a gitárosok is ültek. Ő viszont nemcsak elénekelte, de el is játszotta számaikat. Elkészült második albumuk, amellyel kezdetét vette a Genesis art-rock korszaka. A Trespass zenéje nagyon összetett. A végtelen nyugalomtól eljut a mérhetetlen mozgalmasságig. A szövegek végig zaklatottak, idegtépőek:

“A false move by God will now destroy me

But wait, on the horizon

A new day seems to be rising

Never to recall this passerby, born to die.“

“Isten téves döntése el fog most pusztítani,

De várjátok, a horizonton úgy tűnik új nap kél,

Hogy soha ne emlékezzen arra a mulandóra,

Aki meghalni született.“

A Dusk (Szürkület) a leglassúbb, legcsendesebb szám, amely után a létező leggyorsabb tempójú Genesis-szám következik. A Knife (Kés) az album zárodarabja. Nem éppen hétköznapi, drasztikus szövegek, de ez még nem is az igazi Gabriel-horror. A Genesis a szövegek, és az összetett, elgondolkoztató zene miatt eleinte csak kevés hallgatót vonzott. A kiváló zenei anyagú és művészi szövegű további albumok, a Genesis alaplemezek (Nursery Crime, Foxtrot, Selling England By The Pound) egyre több rajongót szereztek az együttesnek, amely lassan elindult a világhír útján. Közben a dobok mögé   is állandó tag került, az egykori gyerekszínész Phil Collins aki később olyan fontos és nélkülözhetetlen szerepet töltött be a Genesis történetében. A sikerek csúcsa, a stílusuk legérettebb, legszebb gyümölcse a dupla, szinte koncertalbum, a Lamb Lies Down On Broadway. A két lemezen nagyon érződött Peter Gabriel hatása, de a többiek is tudásuk legjavát nyújtották. Tökéletes a zene, minden olyan hangon és akkor szólt, amikor kell. Ügyesen építették be a szólókat, még a szokásos Gabriel fuvoladallamok is a legjobb részeknél hangzottak fel. Minden összejött ebben az albumban, ami a Genesist jellemzi: magas szintű feszültség, virtuóz technika, tökéletes összhang. A Lamb-turné után a tagok már nem érezték olyan szerves egésznek az együttest, ez Gabriel hirtelen és váratlan kiválásával 1976-ban világossá vált. A különc Peter Gabriel még vezérként sem bírta akármeddig a közösséget, csak a saját ötleteit akarta megvalósítani. A Genesis legválságosabb időszaka után Phil Collins lett az utód. Collins már a Foxtroton is énekelt vokált, és hangja - akkoriban - még hasonlított Gabrielére. Az együttes quartettként tovább készítette a lemezeket, de változtattak stílusukon. 1978-ban Steve Hackett távozásával trióvá zsugorodott a zenekar. A három magára maradt muzsikus megadta az illő választ: “And Then There Were Three...“ (És azután hárman maradtak...). Ettől fogva végleg Collins lett a vezér. A kis létszám miatt újítani kényszerültek. A zene modernizálása érdekesen hatott, meg lehetett szokni, hogy ettől kezdve dob-computer szólt a Genesisben. A modern Genesis megmutatta, hogy így is képes olyat alkotni, ami minden szempontból értékes. Ez lett az 1983-as album, amely egyszerűen csak a zenekar nevét viselte. A korongról a Mama és a Home By The Sea a rocklexikonok fényes lapjaira valók. 1986-ban ismét kiadtak egy albumot, a szintén sikeres Invisible Touch-ot. A következő koncertsorozaton olyan hangulatot és látványt produkáltak, amelyet csak a rock legnagyobbjai tesznek. A turné során felléptek Budapesten is. Ezután öt év csend következett, majd 1991-ben Phil Collins és két társa kiadta legújabb lemezét, a We Can˘t Dance-t, amelyet egy turnésorozat követett. A turné egyik állomása, 1992. július 15-én Budapest lett volna, de sajnos több hónappal előbb lemondták a fellépést. A hazai rajongókat csak az itthon megjelent We Can˘t Dance című dupla lemez vigasztalta, amiről kiderült, hogyha táncolni esetleg nem is tudnak, azért a zenéhez még mindig nagyon értenek a Genesis tagjai.

Nagylemezek:

 

















 

 

 

 

 

 

Trespass (1970)

Nursery Crime (1971)

Foxtrot (1972)

Genesis Live (1973)

Selling England By The Pound (1973)

The Lamb Lies Down on Broadway (1974)

In The Beginning (1974)

A Trick Of The Tail (1976)

Wind and Wuthering (1976)

Seconds Out (1977)

...And Then There Were Tree... (1978)

Duke (1980)

Abacab (1981)

Genesis (1983)

Invisible Touch (1986)

We Can't Dance (1991)

The Way We Walk (1993)

Calling All Stations (1998)

A CD online megvásárolható !

A CD online megvásárolható !

A CD online megvásárolható !

Live Over Europe 2007 (2007)

A CD online megvásárolható !

A CD online megvásárolható !

A CD online megvásárolható !


Dalszövegek/Lyrics

Fotók/Photos


Vissza/Back

   copyright © László Zoltán 2000 - 2010
e-mail: Literatura.hu