Stella Adler
A színész a Group színházban
Amikor a Group színház megalakult, színészgárdája társadalmi
bázisa szakmai rutin, tehetség és egyéni célok tekintetében igen változatos
képet mutatott. Az egyik idealista volt, a másik álmodozó, a harmadik
karrierista; és akadt olyan is, akiben a legcsekélyebb képmutatás nélkül,
békésen megfért egymás mellett mind a három tulajdonság. Jó színésznél ez sem
nem szokatlan, sem nem ritka.
Lámpással sem találhatott volna az ember
kevésbé homogén gyülekezetet; következésképpen nagy előrelátás, bátorság és
fanatikus akaraterő kellett hozzá, hogy ez a sokféle ember együttessé forrjon
össze. Nem lévén hiány egyik követelményben sem, hamarosan kiderült, hogy
mindegyik színész, több tekintetben is, a kezdet kezdetétől fogva ugyanazt
akarja. Mindegyik állandó munkára és biztos kenyérkeresetre áhítozott. Művészi
szempontból pedig az a vágy, az a mély belső igény vezérelte őket, hogy
színészileg fejlődjenek.
A Group alakulásának kezdeti szakaszában némelyik
színész figyelmét megragadták a színházról folytatott tüzes és szenvedélyes
viták. A színházat mindenfelé elemezték, boncolták és átalakították, s különösen
a színész helye váltott ki nagy érdeklődést ennek az újonnan alakult színháznak
az értelmezésében. Buzgón figyeltek, s mindent meg akartak érteni. Mindebből két
gondolat kristályosodott ki: ezek vonzották s izgatták őket a leginkább. Ebben a
két gondolatban benne volt mindaz, ami a színházat később megkülönböztette a
többitől. Azok a színészek, akik kitartottak mellette, eltökélték, hogy
vállalják ezt a megkülönböz tető jegyet, s csak ekkor kötelezték el magukat
teljesen a Group színháznak. Az első gondolat arra késztette a színészt, hogy
ismerje meg önmagát. Lássa a saját problémáit, s ezek kapcsolatát az élettel, a
társadalommal. S legyen véleménye róluk.
A színháznál megtanulta, hogy állást
kell foglalnia. A színész tudjon kérdezni és sok mindent megérteni. Ha jobban
érti önmagát, ennek föltétlenül hasznát látja. S milyen nagy művészi haszonnal
járna, ha a színészeknek közös álláspontjuk volna, amelyben osztoznának a
társulat többi tagjával is! A színészeket arra tanították, hogy ezt az
álláspontot kell közölniök az előadáson a közönséggel is. Tehát olyan színészi
eszközöket, olyan módszert kell találniuk, hogy ezt a feladatot híven és művészi
módon oldhassák meg.
A másik gondolat a színészi mesterséggel kapcsolatos.
Ahhoz, hogy színészileg továbbfejlődjenek, mesterségbeli tudás kell. Fontos,
hogy minden színész ugyanazzal az alaptechnikával éljen. Csak így jöhet létre
igazi együttes, és csak igazi együttes tudja a művet alkotó jelleggel
tolmácsolni.
Mikor ez a két gondolat egybeforrt, a színészek megértették,
hogy ez: a színház egyetlen, komplex művészi elvben való feltétlen megegyezést
követel. Tehát mindenkinek, aki ebben a színházban együtt dolgozik —
színész,,díszlettervező, író, rendező vagy bárki más —, közös álláspontra kell
jutnia, amelyet maga a darab kifejez. És ezt a közös álláspontot a felsorolt
művészek mindegyike a maga egyéni művészetével fejezheti ki a legjobban. Ez a
gondolat ezerféle alakban tért vissza, de lényegében sosem változott.
Ezt
minden színész többé-kevésbé meg is értette, de nehéz lenne megmondani, mikor
vált ez a felismerés mindegyiküknek a vérévé. Érdekelni egyformán érdekelte a
legtöbb színészt, de annál nagyobb különbségek mutatkoztak abban, hogy
kinek-kinek mennyiben válik ez a felismerés színészileg hasznára. Valószínűleg
akadtak olyanok, akik ezt is tudták. A többiek pedig önmagukban — és gyakran
egymás közt —, igyekeztek tisztázni. A legtöbb színész tulajdonképpen nem
szégyenkezik, ha valamilyen intellektuális vagy művészi eszmét nem sikerül
felfognia. De mindegyik tudta, hogy ezt az eszmét kiaknázni nagyon is érdemes
lenne. S vajon hol aknázhatja ki? Leginkább, nyilván, saját alakításában. És így
is lett. Mindegyik színész láthatta, hogy az átfogó cél mint hatol be minden
egyes művész munkájába: meglátszik azon, ahogyan a szerző átsimítja a darabot,
ahogyan a díszlettervező megoldja a színpadképet, ahogyan a rendező megragadja a
darab lényegét, és ahogyan maga a színész értelmezi a szerepét. Ez töltötte ki
immár a színész koncepcióját s ennek megfelelően alakítását is. Lassanként, évek
múltán, elmondhatta, hogy minden ízében érti már. Főképpen ez a gyakorlat és
önmaga újjáalakítása - a színház eszméjéhez való alkalmazkodás értelmében -
tette képessé a színészt arra, hogy sok fontos dologról le tudjon mondani a
Group színház kedvéért.
Az a mód, ahogyan a Group színház e célért összefogott a
színésszel, egyedülálló volt az országban. Ehhez arra volt szükség, hogy a
színház minden egyes színészben az egész embert keresse. Mert színészének
fejlődnie kellett. Csak olyan szakmai tudás révén válhatott igazi művésszé,
amely érvényre juttatja tapasztalatát, tehetségét, ösztönét és egyéb
adottságait. Ehhez kellett megtalálni a célravezető módszert. A színésznek is,
mint bárki másnak, vannak személyes problémái. Ezeket meg kellett érteni,
tiszteletben kellett tartani, sőt bizonyos mértékig meg is kellett oldani. A
színész anyagi, személyes és művészi problémái közvetlenül érdekelték a
színházat, mert a színész fejlődése részben attól függ, mennyire értik meg és
mennyire segítik. Másfelől ez a színház, alkatánál fogva, maga is sok olyan
gazdasági és művészi problémába vonta be színészeit, amelyeket együttérzés és
segítség nélkül nem tudott volna megoldani. Ha a színház valamelyik színésze
egyenetlenül játszott, akkor nyilván a fegyelemmel volt baj, s ezen kellett
változtatni. Ha a másikat az érzelmi kifejező erő terén valamiféle
türelmetlenség korlátozta, tisztázni kellett vele a dolgot, néha meg is kellett
győzni. A harmadik színész félszeg volt vagy bizonytalan, s ez nem engedte
kibontakozni tehetségét. Az ilyen problémák befolyásolták az alakítást, a többi
színészt, a darabot s végeredményben az egész színházat és működését is. Nagyon
is szükséges volt tehát úgy bánni a színésszel, hogy az képességei maximumát
nyújthassa, saját munkája s következésképp a színház érdekében.
A Group
színháznál nem tartották magától értetődőnek, hogy az a színész, aki bizonyságot
tett már tehetségéről vagy szakmai tapasztalatáról, az effajta színháznak is
föltétlenül erőssége lesz. Ez szöget ütött sok olyan színész fejébe, aki
szívesen dolgozott volna a Groupban. A társulat iránt kezdettől fogva olyan
színészek érdeklődtek, akik elfogadták a színház átfogó elvi álláspontját - s
így tudták, hogy nekik, különösen ami a színész személyét illeti, mi a helyük
ebben a vállalkozásban. Az együttes fogalmából következett, hogy ezt minden
tagjának tudnia kell. így elejétől fogva világos volt az is, hogy áldozatokat
kell hozni, különösen a kiosztásra kerülő szerepek fontossága és a gázsi terén.
A Group színészének meg kellett tudnia birkózni a rá háruló nehézségekkel. Volt,
aki meg is birkózott, s volt, aki alulmaradt.
Kezdetben mindössze néhány
színész ismerte Sztanyiszlavszkij módszerét. Az együttes legtöbb tagjának csak
olyan szakmai tudása volt, amilyet a legkülönbözőbb körülmények közt -
Broadway-darabokban, kis színházakban, állandó társulatoknál stb. - a színpadon
szerezhetett. A többiek pedig ilyen vagy olyan, de mindenesetre kevesebb
tapasztalattal és iskolázottsággal rendelkeztek. Sztanyiszlavszkij újfajta
színészi játékstílust teremtett és vezetett be a moszkvai Művész Színházban.
Mikor a színház Amerikában járt, akkor eszméltünk rá, milyen magas új
színvonalat képvisel a kollektív játék terén. Eleinte Sztanyiszlavszkij két
kitűnő tanítványa - Boleszlavszkij és Uszpenszkája - tanította erre a módszerre
a fiatal amerikai színészeket. Messze ez bizonyult a színészi munka
legtökéletesebb alkotó technikájának, s a Group színház is kezdettől ezt
alkalmazta, bár eléggé sajátos módon.
A Sztanyiszlavszkij-rendszer bonyolult
és nehezen elmagyarázható. Maga Sztanyiszlavszkij is tudta, hogy milyen
veszélyes kísérlet elméletét formulákba szorítani. Az ember csak megközelíti a
lényeget, ha azt mondja: a színészt először is megtanítják, hogyan kell igazán
bánni önmagával, a cselekvés, az igazságérzet, a képzelet, a megokoltság és az
érzelem vonatkozásában. A színész sok módozatot fedez fel technikája
fejlesztésére és arra, hogy érzelmeit inkább minden alkalommal újonnan idézze
fel, semmint hogy másolja vagy pusztán megközelítse őket. Ez azonban még csak
egy része a felkészülésnek, és nem maga a cél. De éppen ez a technika segít a
célhoz: a jellem hiteles tolmácsolásához. Számos okból szükségesnek látszott,
hogy a Group színház mindjárt próbákkal kezdje meg munkáját. Az első olvasáskor
már elemeztük a szerző szándékait. Ezután került sor a szerep tanulmányozására.
Az első próbákon kaptak a rendszerből is először leckét a Group színészei.
Az
első próbán végzett elemző munka sokukat érdekelte, felvillanyozta. Mások
azonban jobban szerették, ha lassan ismerkedhetnek a művel. Szívesebben
dolgozták volna ki apránként, a próbák folyamán az alakot, hogy a szerep és a
darab tartalmát egyik próbától a másikig nyugodtan emészthessék. Az ilyen
színészek nagyobb örömüket lelték abban, ha saját, önálló munkájukkal
teremthetik meg a jellemet, mint ha a rendező felfogásához alkalmazkodnak. A
későbbi évek folyamán aztán a darab ilyen jellegű elemzése csökkent is, mert a
rendező rájött, hogy ez túlságosan megterheli a színészt. Azonnal alkalmaztuk
viszont a rendszer ama részeit, amelyek a fizikai cselekvések, valamint az
„alkotó lelkiállapot" kialakítását szolgáló különféle rögtönzések és
helyzetgyakorlatok fontosságát hangsúlyozzák. A cselekvések révén a színész
azonnal megérthette, mit jelent a szöveg az ő szerepének vonatkozásában.
Segítségükkel el tudta játszani azt is, ami a szavak mögött, a „szöveg mélyén"
van. A rögtönzések révén ezek a cselekvések megelevenedtek a színészben, amikor
a szöveget még meg sem tanulta. Sokféle módon hatottak a jellemábrázolás
fejlesztésére és a drámai helyzetek tisztázására is. Az „alkotó lelkiállapot"
gyakorlatait főképp arra használtuk, hogy felkeltsük a hangulathoz, az
árnyaláshoz és a jellemábrázoláshoz szükséges sajátos érzelmeket, indulatokat.
Némelyik színész nem próbákon, hanem tanfolyamon foglalkozott a rendszer más
kérdéseivel és értelmezésükkel, elsősorban a képzelet és a jellemábrázolás
fejlesztése céljából. A Group színház három éven át élt ezzel a rendszerrel, s
ezalatt hat darabot mutatott be. Csak 1934-ben változott meg gyökeresen a
színészek mesterségbeli képzése. Ekkorra már a legtöbb színész lemondott arról,
hogy — mint addig — az érzelem tudatos fölébresztésére helyezze a hangsúlyt. A
Sztanyiszlavszkij-rendszer ettől kezdve új értelmet nyert a színész spontán és
önálló munkájának döntő szerepe révén. Ezzel tisztázódott, mely területeken
értette félre a Group Sztanyiszlavszkij elméletét. Ettől fogva eltolódott a
hangsúly. Most a darab sajátosságai kaptak nagyobb nyomatékot, és sokkal inkább
előtérbe került a színésznek az a belső szükséglete, hogy játékára e
sajátosságokban találjon mélyebb megokolást, és hogy tudatosan keresse is meg
őket. E cikk keretei szűkek ahhoz, hogy példákkal próbáljam mindezt alaposabban
megvilágítani, bár ez kétségkívül igen hasznos lenne.
A rendszerben
önmagában, főképp az akciók világossága révén, amelyek mind a rendező, mind a
színészek munkáját segítették, annyi erő volt, hogy - már e fontos változások
előtt, az első produkciótól kezdve - ez alakította ki a mindmáig legjelentősebb
amerikai együttest. És soha, hosszú évek múltán sem süllyedt a Group színház
együttese a kezdeti színvonal alá. Elmondták erről az együttesről, hogy „mesteri
és ihletett", hogy az előadás az eszményit valósította meg, hogy csak a Group
színház módszerével lehet egy produkciót igazán előkészíteni. Elmondhatták volna
azt is, hogy a Group színház eredeti hitvallása az első produkciótól fogva
mélyebben hatott a színház szervezetére, mint az egyes színészekre. Mert a
kollektív erőfeszítés, az egész Group őszintesége, a szenvedély, a lelkesedés, a
közös cél odaadó szolgálata töltött el minden előadást olyan szellemmel,
amelytől a darab mélyebb művészi értelmet kapott, mint amilyet bármilyen egyéni
teljesítmény adhatott volna neki.
Bár a színész munkájában különösen fontos a
„lazítás", sokan már a kezdetben kifulladtak. Ennek nagyrészt az volt az oka,
hogy az „alkotó lelkiállapot" felkeltése vagy az érzelmi azonosulás kedvéért a
színész kénytelen volt tudatosan foglalkozni énjének azzal a részével is,
melynek öntudatlan kellett volna maradnia. A Sztanyiszlavszkij-technikának a
színész vonatkozásában van egy átfogó célja. Megtanítja a színészt, mit tegyen
tudatosan, hogy érzelmileg szabad és spontán lehessen. Ezért ez a rendszer
eleinte főképp a tapasztaltabb színészeknek vált hasznára. Azok már nem
kételkedtek benne, hogy tudnak játszani — hiszen játszottak eleget -, és hogy
megfelelnek a hivatásos színészi követelményeknek, így magukkal hozhatták a
függetlenségnek azt az érzését, amelyet a gyakorlat kelt az emberben. Megvolt
bennük a tapasztalattal együttjáró biztonság (önkritikus hajlandóságuk fokától
függetlenül), és a rendszert ezen az alapon alkalmazták. A meglevőhöz tették
hozzá a színészi játék ezen új elemeit, s ettől sokkal elevenebbnek, érzelmileg
sokkal flottabbnak, biztosabbnak érezhették magukat, mint azelőtt. Ez a
gazdagodás tudatosult is bennük, és minden egyes előadáson újra tudták élni a
szerepüket.
A többiek - a kevésbé tapasztaltak és merészek - betű szerint
értel mezték az új rendszert. Sokan közülük nem is fejlődtek színészileg, és
ugyanakkor a régi technikában sem bíztak többé. Összezavarodtak. Mindazonáltal
egyéni alakításaik a próbamódszer eredményeképpen gyakran kitűnően sikerültek;
minden jelenetüknek biztos felépítése volt, amelyet egykönnyen senki sem
rombolhatott volna össze, s így — függetlenül egyéni színészi problémáiktól -
nagyban emelték az együttes színvonalát. 1934-től kezdve azok, akik fiatal
színészként, színinövendékként csatlakoztak a Grouphoz, vagy akár csak
odasodródtak, kezdtek igazi szakemberré fejlődni ebben az eleven szellemű
vállalkozásban. Ezeknek a fiataloknak megvolt a lehetőségük arra, hogy apróbb
léptekkel haladhassanak előre, míg felelősségteljes szerepet nem kapnak. Addigra
mesterségbeli felkészültségük már képessé tette őket, hogy tudatos rendszert
építsenek föl magukban a tudatalatti spontán föltárására. Mert csak ezáltal vált
az egyes színészből független alkotóművész. Ezek az évek nevelték ki a Group
legjobb és legjellegzetesebb tehetségeit, akik - az idősebb színészekkel együtt
- mint színészek, rendezők és oktatók hatni tudtak az amerikai színházi világ
jelentős részére.
Bányai Geyza fordítása
copyright ©
László Zoltán 2012 - 2015
e-mail: Literatura.hu