A kereszténység a görög színházi hagyományokat
továbbfejlesztő, átalakító római színházat teljesen megsemmisítette. A közékor
christocentrikus gondolkodású embere elfordult Hellász és Róma pogány isteneitől,
hívságos örömeitől. Szakított az antik világ irodalmi és művészeti
hagyományaival s ez a szakítás a legteljesebb mértékben a színházkultúra terén
észlelhető. A színpad művészete jóideig teljesen elhanyagolt területe volt a
műveltségnek. A nagy görög tragikusokat elfelejtették. Minden szépség, minden
művészet központja Krisztus s ezért a középkor színjátszásának forrásait a
keresztény liturgiában kell keresnünk. Miként a
dithyrambus egyik forrása
volt az antik görög drámának, úgy a keresztény középkor vallásos drámájának
forrása az egyházi ének, a liturgia.
Már a keresztény időszámítás első
évszázadából emlékeink vannak, melyek arról tanúskodnak, hogy az
istentiszteleteken az énekkar két félkarra oszlott, s az egyházi énekeket
felváltva énekelték, ami már bizonyos dramatizált jelleget adott a
szertartásnak. Az istentisztelet drámai elemei azonban csak a X. században
kezdenek előtérbe kerülni, amikor az egyházi énekekbe tropus-okat (kérdések és
feleletek) iktattak be. Ezeket a kérdéseket és feleleteket már a középkori
drámai dialógus őseinek tekinthetjük. A legrégibb ismert ilyen tropus egy Trusilo
nevű szerzetestől ered.
A keresztény liturgia azonban még nem válhatott
drámává, amíg nem domborították ki benne a dráma lényeges elemét, a cselekvést.
Az idők folyamán ez is megtörtént. Az egyházi ének dramatizálásán túl, a X.
század óta már elő is adták, valósággal eljátszották Krisztus
kínszenvedését, halálát és föltámadását. Eleinte a templomban folyt a
szertartások dramatizálása: ez volt a liturgikus dráma. A liturgikus dráma a
templomban előadott, az Evangélium egyes fejezeteinek recitálása volt, melyet
ének vagy egyéb vallásos aktusok közbeiktatásával tettek változatossá. Különösen
mozgalmas volt a húsvéti, karácsonyi, vízkereszti szertartás. Szereplői papok,
papnövendékek, apácák. A liturgikus dráma eleinte alkalmazkodott a templom
méltóságához. Komoly, fenkölt, valóban vallásos volt. Lassanként azonban világi
és komikai elemek vegyültek a liturgikus drámába s ezért III. Ince pápa 1210-ben
kitiltotta a "ludi theatralest", a játékokat a templomból.
A liturgikus
drámának a templomból való kitiltását nemcsak a műfajban elhatalmasodó világi
elemek ellen hozott pápai rendelet magyarázza, hanem az is, hogy a különböző
nyugati országokban a latinon, az egyház nyelvén kívül, a kölönböző nemzetek
nyelvén is megszólaltatták a vallásos dráma szövegét.
A templomból a templom
köré, a katedrálisok pompázó homlokzata elé, a tágas terekre, iskolaudvarokra
kikerülő liturgikus dráma és passiójáték, hatalmas arányúvá fejlődik a középkor
utolsó évszázadában. A liturgikus dráma és a templomi, vallásos tárgyú játék
azonban nem elszigetelten jelentkező teatrális jellegű megnyilatkozás a
középkorban. A nyugati országok kolostoraiban nemcsak másolták, hanem játszották
is a latin szerzők színpadi műveit. A temetések és lakomák alkalmával pedig
Franciaországban jongleur-ök mulattatták alacsonyabbrendű komédiázásukkal a
tömeget. A jongleur-ök komédiázásába a klasszikus színpadi irodalom meg nem
értett, vagy hiányosan interpretált szövegtöredékeit, a liturgikus dráma egyes
részleteit is belekeverték s papokat is bevontak játékukba. E tény magyarázza a
nantesi zsinat határozatát, mely szerint a papság tagjai álarcot nem viselhetnek
s a jongleur-ök játékában részt nem vehetnek.
A középkori világi színjátszást
azonban nemcsak a jongleur-ök mókázásai, némajátékai, sikamlós, rögtönzött
párbeszédei képviselik. A francia baladin-ek (komédiások), ménestrelerek
(kobzosok), boteleur-ök (csepürágók), némajátékokat, párbeszédes jeleneteket,
egyszerű, sikamlós történeteket adtak elő ének és zenekísérettel. Az Egyház nem
nézte jó szemmel e vándorkomédiás had szerepléseit. Nagy Károly jogon kívül élő
személyeknek nyilvánította őket, sőt egy zsinati határozat megtiltja a
szerzeteseknek hogy ilyen előadásokon résztvegyenek. A tiltásoknak azonban nem
volt túl sok foganatja. Nyugat Európa valamennyi nagyobb városában a vallásos
jellegű színpadias szokásokkal párhuzamosan a világi komédiázásoknak is a
legkülömb formáiról tudunk. A francia Féte des Fous (bolondok ünnepe), melynek
keretében világiak és egyháziak a jámborság és a léhaság, a bohóckodás
legfurcsább keverésével szórakoztatták a tömegeket. Az 1398-ban először játszó
párizsi komédiástársulat, a Confréres de la Passion, melynek tagjai párizsi
polgárok voltak, a passiójátékokon és misztériumjátékokon kívül, világi tárgyú
moralitásokat is játszottak. Első állandó színházuk a Hotel de Bourgogne. Közel
két évszázadig ők képviselték a francia középkori világi színjátszásának
legjavát. Hatásukra alakultak más színjátszó társulatok is, mint például a
Basoche. Eredetileg ez a párizsi törvényszék írnokaiból alakult egyesület volt,
mely misztériumokat akart előadni, de a Confréres de la Passion privilégiumai
miatt tervük nem sikerült. Ezért kezdtek a Basoche tagjai moralitásokat
játszani, melyben megszemélyesített bűnök, rossz bírák, szatirikus éllel fecsegő
írnokok szerepeltek a párizsi törvényszék udvarán rendezett előadásokon. Idővel
az előadások előtt hatalmas felvonulások rendezésének szokása alakult ki. Ez
volt a monstre, melynek keretében bemutatkoztak a város polgárainak a moralitás
szereplői, megmutatták jelmezeiket. Hatalmas arányú felvonulás volt ez (gyakran
5000 ember is részt vett benne), mely tulajdonképpen megfelel a mai
színielőadások beharangozásának.
A középkori német vallásos jellegű
színjátszásban akárcsak a többi nyugateurópai népek színjátszásában, jelentős
helyet foglalt el a világi elem. A X. században Hroswitha, ganderheimi apáca,
hat vígjátékot írt Terentius stílusában. A XII. századból ismeretes egy
latinnyelvű, de német szellemben íródott világi tárgyú játék, a Ludus de
Antichristo.
A középkori angol színjátszás kezdetben liturgikus jellegű, de a
fejlett céhrendszer fokozatosan erősődő befolyására elvilágiasodik. A yorki,
chesteri, coventryi passiójátékok bővelkednek világi elemekben, sőt a középkor
végén már a céh-ünnepélyekkel egybeolvadnak. Egykori feljegyzések szerint a
középkor vége felé az angol passiójátékok rendezéséből minden céhnek ki kellett
vennie a részét és a cél nem a vallásos áhítat keltése, hanem a különböző céhek
közreműködésének kidomborítása volt.
A középkori spanyol színjátszás
bővelkedik mind latin hagyományú, mind népi elemekben, s ezt a spanyoloknak a
mutatványos látnivalók iránti rendkívüli érdeklődésével magyarázzák. Egy VI.
századból származó spanyol feljegyzés szerint a nép nagyon kedvelte a fabula
atellanához hasonló rögtönzött játékokat, mimosokat, melyekből a középkori
spanyol dráma legnépszerűbb világi műfaja, a juego de escarnio (csúfondáros
játék) fejlődött ki. A spanyol liturgikus dráma a VII. században már igen
látványos megnyilatkozás, felvonulásokkal, énekekkel és tánccal. A XI. századból
ismeretesek a kolostorok növendékeinek biblikus tárgyú előadásai a juegos
escolares-ek. A trobadoresek (lantosok) népies, párbeszédes, vidám szövegű
cantidazai-eket vagy az ünnepségek lakomáin entremesek-et (jelenetek) adtak alő.
A kóbor diákokból álló junglares-ek, remedadorok, histrionok a középkori spanyol
színjátszás fontosabb képviselői. Ezekből toborzódott a "facedores de los
zaharrones" néven ismert komédiások csapata, mely kordén, vagy nagyobb
szekereken járta az országot s megvetette a
Calderon korában páratlan
pompájúvá fejlődött auto
sacramentales alapját.
A középkori színjátszás legjellegzetesebb
formája a misztériumjáték volt. Ez a terjedelmes, több napig, sőt hetekig is
eltartó, versben írot vallásos játék, tárgyát az Evangéliumból merítette.
Valamennyi nyugateurópai országban általánosan elterjedt, kezdetben szigorúan
vallásos jellegű, később profán elemekkel tarkított előadás volt. A
misztériumjátékok legjellemzőbb példái a francia középkorból valók. Ezek közül
is mind szöüvegében, mind külsöségeiben a legismertebb a XII. századból származó
Jeu d'Adam (Ádám játéka). A misztériumjáték színhelye a templom, a templomudvar,
a város köztere, néha a római korból megmaradt amfiteatrum. Színpada szimultán
és szimbólikus. Nem egymásután mutatják be a játék egyes képeit, hanem egymás
mellett. A valenciennesi misztériumról fennmaradt rajz szerint egymás mellett a
következő díszletek láthatók: a mennyország, Názáreth, a Templom, Jeruzsálem,
egy palota, a püspökök háza, az aranykapu és a tenger, a pokol torka és a pokol.
A misztériumjátékok szerzői utasításai, egykorú leírások, rajzok, bevételi
feljegyzések bőséges adatot szolgáltatnak az előadásokról. Kiderül, hogy a
misztériumjáték részben némajáték, pompás felvonulás, sokszor szekerekre rakott
díszletekkel. Részben verses játék, amely elsősorban a szemre hat, de bőven van
benne bölcselkedő rész is, melyet néha élces betoldások, pompás, vagy
kegyetlenségével megrendítő jelenetek, sőt trágárságok tarkítanak. A játékok
szerzőinek nevét a középkor első feléből nem ismerjük. Csak a középkor bége felé
kezd az írók egyéni becsvágya kifejlődni, s attól fogva ismerjük a kollektív
módon megszervezett misztériumjátékok szerzőinek nevét. A szerzők gyakran
kontaminatióval (két vagy több mű egybeolvasztása) alkottak új műveket. A
misztériumjátékok sem esztétikai, sem dramaturgiai szempontból nem álltak
arányban azzal a nagy költséggel és fáradtsággal, amelyet előadásukra
fordítottak. Drámai szerkezet és jellemzés szempontjából nem álltak jobban mint
a liturgikus drámák (hosszadalmas ünnepi jelenetek hosszú szónoklatokkal,
bölcselkedések, órákig tartó felvonulások stb.). A játék egyhangúságát a
mindegyre előretörő ördögök (maszkban), bohócok, bolondok trágárságai
enyhítették. A misztériumok előadói a XVI. század első feléig nem hivatásos
színészek voltak, hanem diákok, polgárok, parasztok, papok. Egységes
játékstílusról éppen ezért még nem beszélhetünk.
Olasz földön a
misztériumjátékok sajátságos faja fejlődött ki, melyet "reppresentazione sacra"
néven emleget a színháztörténet. Ezeknek a sajátosan olasz misztériumjátékoknak
alapja a páratlanul gazdag olasz lauda költészet. A lauda félig elbeszélő, félig
dramatizált, vallásos tárgyú, lírai elemeket is tartalmazó költészet. A laudák
teljesen dramatizált formái a devozionék, melyek meglepő naturalizmusra való
törekvésről, nagyfokú színpadszerűségről, fejlett díszletezésről és ügyes
technikai fogásokról tanúskodnak.
A középkor népi eredetű, világi természetű
színészkedésének legismertebb formája kétségtelenül a francia
farce, a bohózat őse, melynek első
nyomai a XIII. századból valók. A farce tulajdonképpen a misztériumok egy-egy
összefüggőbb jelenetsorába ékelt közjátékból fejlődőtt önálló műfajjá. Stílusa,
tárgya, személyei teljesen elütnek a misztériumjátékoktól. A farce nyers,
sokszor durva, mindíg humoros, néha rögtönzött, de legtöbször írásban rögzített
jelenet, vagy jelenetsor. Ez volt a középkor legnépszerűbb drámai műfaja, a népi
szellem és mókázó kedv hiteles kifejezése. A farce-ok szerzői ismeretlenek. A
leismertebb farce az 1470 táján keletkezett Maitre Pathelin. Hőse a ravaszkodó,
nincstelen ügyvéd: Pathelin, aki becsapja hitelezőjét, a posztókereskedő
Guillaume-ot, de pórul jár, mert a végén őt is becsapja a nálánál agyafúrtabb
pásztor Agnelet.
A középkor végén, illetve az újjászületés korának hajnalán a
színjátszásban elsősorban akomikai elem térhódítása a jellemző. A komikus,
szatirikus, mókázó elem túlsúlybajutása, az ókori görög szellem csodálatos
hagyatékának feltámasztása következtében kibontakozó
renaissance hírnöke. A
középkor christocentrikus, askétikus gondolkodású embere tekintetét elfordítja
az égről s szeme már a földi terek örömeit kutatja.
Heszke Béla
copyright ©
László Zoltán 2012 - 2015
e-mail: Literatura.hu