Nagyítás |
1972-ben, a kulturális forradalom virágzása idején
Antonioni a kínai kormány felkérésére 220 perces dokumentumfilmet
forgatott Kínában az olasz televízió számára. Vendéglátói keserűen
csalódtak, s a filmet szenvedélyes hangon ítélte el a kínai sajtó, amiért
a "rossz" Kínát mutatta be (akárcsak a Zabriskie Point esetében, melyet
annak idején a rossz Amerika láttatásáért ítéltek el). Antonioni filmje, a
Chung Kuo Cina valójában szelíd (ám a hivatalostól ugyancsak eltérő) képet
fest az átalakulásban lévő társadalomról, amely nehezen nyílik meg egy
kíváncsi külföldi pillantásai előtt. A Foglalkozása: riporter végére
Antonioni és stábja kitalált, majd fel is vett egy snittet, amely talán az
egész filmtörténet legjelentősebb felvétele lett: egy hosszú, lassú
pásztázó svenk, mely egy szobában kezdődik, áthalad az ablakra szerelt
vasrácsok között, körbejár az udvaron, majd visszatér, hogy benézzen az
épületbe, ahol a szereplő, akinek nézőpontját a svenk kezdetben
érvényesítette, most holtan fekszik: titokzatos fegyveresek ölték meg,
akiket futólag mutatott a kamera, miközben körbejáratta tekintetét az
udvaron. Következő filmjét, Az oberwaldi titok-ot (1980) Antonioni újabb
nagy erőfeszítéssel teljes egészében videokamerával vette fel,
elektronikus fényeffektusokat használva fel hozzá, majd az egészet áttette
35 milliméteres szalagra. Sajnos ez a technika nem érte el az Antonioni
által kívánt hatást, s a film bukásához hozzájárult még a rendezőnél
szokatlan, rosszul megválasztott melodramatikus történet is (Jean Cocteau
műve, a L'Aigle á deux tétes - |
||
|
|||
copyright ©
László Zoltán 2004 - 2010
e-mail:
Literatura.hu