Ingmar Bergman Kígyótojás |
|
Az 1960-as évek két meditatív trilógiája
aláásta a korai művek vallási és humanista alapjait. Az Isten távolivá
válik és elnémul, míg az emberek tanácstalannak és narcisztikusnak
tűnnek fel. A Persona és a Szégyen azt sejteti, hogy még a művészet sem
adhatja vissza az emberi méltóságot egy politikának alávetett korban. Az
1970-es évek mélyen pesszimista filmjeiben csaknem minden emberi
kapcsolat - szülők és gyermekek, férj és feleség, barát és barát
viszonya - illúzión és csaláson alapul. Újra és újra kiderül, hogy nem
maradt más, mint a gyermeki ártatlanság emléke. Ezen alapul a Fanny és
Alexander története, amely a 20. század katasztrófáiról még mit sem tudó
világban játszódik. |
|
|
|
copyright © László Zoltán 2009 -
2010
e-mail: Literatura.hu