Akira Kurosawa
|
|
Mivel kitűnő akciós jeleneteik ellenére burkolt
(társadalom)-lélektani drámák, szorosan kapcsolódnak Kurosawa mai
témájú filmjeihez. Ahogy a parasztok dolgos világát a banditáktól védve
döbben rá a hét gazdátlan szamuráj tulajdon gyökértelenségére és
feleslegességére, úgy ébred rá élete ürességére a halállal szembesülve
az Élni (1952) rákos tisztviselője, és teszi hasznossá magát egy park
létesítésével. Kurosawa általában krimiszerűen építette rá az egyén
drámáját olyan társadalmi problémákra, mint az atomveszély (Félelemben
élni, 1955), a hivatali maffia (A gonosz jól alszik, 1960) és a
társadalmi egyenlőtlenség (Ég és föld között, 1963). Az Élni azonban a
japán film hagyományos meditatív dramaturgiájával dolgozik, akár
Kurosawa legtermékenyebb alkotói korszakának betetőzése, a jelen
kritikáját a múltba vetítő Rőtszakállú (1965). A címszereplő orvost
alakító, mesterré érett Mifune az emberi nyomorúság tárházában, egy
szegénykórházban, vezeti rá nagyravágyásában lázongó tanítványát az
emberi élet igazi értékeire. |
|
Sanjuro (1962) |
Fenn és lenn (1963) |
A rőtszakállú (1965) |
Dodesukaden (1970) |
Az árnyéklovas (1980) |
Az árnyéklovas |
Káosz (1985) |
Álmok (1990) |
Álmok |
copyright ©
László Zoltán 2014
e-mail: Literatura.hu