Alain Resnais Tavaly Marienbadban |
|
|
|
|
|
Hasonlóan nagy feltűnést keltett az Alain Robbe-Grillet kisregényéből készült Tavaly Marienbadban című filmje. A talányos, nehezen megfejthető, rengeteg asszociációra építő alkotás főszereplője "főszereplője" ismét az emlékezet, valamint a Salvador Dali és Giorgio Chirico festményeit idéző, mesterségesen konstruált, hideg képi világ. A mesében amely három ember találkozásáról szól egy luxusszállodában, keveredik a fantázia, az álom és a valóság. Az 1963-ban bemutatott Murielben Resnais két korábbi filmjének gondolati elemeit ötvözte: a Hiroshimához hasonlóan ebben is megjelenik a politikum, illetve a pacifizmus eszméje, de ezt a Marienbaddal rokonítható elvont dráma keretei közé helyezte, s mindezt átszövik a múlt keresésének, illetve az előle való menekülésnek a gyötrelmei. Az 1966-os A háborúnak vége, ismét politikai mondandót és a szerelmi témát elegyítette, a korábbi alkotásoknál közérthetőb formában )jorge Semprun forgatókönyve alapján). A mű kivívta a szovjet és a spanyol kommunista párt megbélyegző haragját. |
copyright © László Zoltán 2009 -
2010
e-mail: Literatura.hu