Francois Truffaut
|
|
|
|
Mindez azonban nem vad komorsággal, hanem humoros fölénnyel mutatódik
meg Truffaut filmjeiben. Egyébiránt bármennyire megújította is a francia
filmművészetet az új hullám, amelynek Truffaut vezéralakja volt, a
filmnyelvi újítás nem jellemző rá magára. Alaptémáinak — a gyermekkor
megpróbáltatásai, a felnőtté válásért folytatott küzdelem, a barátság és
a szerelem konfliktusai, a nemek közti fatális ellentétek föltárása s
következményeikbe való belenyugvás - kimerítése után pedig, amikor már
nem a felnőtté válásról, hanem magáról a felnőttségről kezdett szólni
(élete végén), nem kezelte az élet közhelyes sémáit azzal az iróniával,
mint korábban. Ez részint minden korábbinál több elismerést, részint
addig szokatlan kritikát idézett a fejére (Az utolsó metró, 1980). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
copyright © László Zoltán 2011
e-mail: Literatura.hu