Az új olasz filmművészet egyik legerőteljesebb
alkotását - Fellini
Az édes élete és
Antonioni Kalandja mellett - ugyancsak Visconti hozza létre
1960-ban. A Rocco és fivérei ismét a korabeli Olaszországban játszódik,
egyúttal ez a rendező utolsó munkástémájú filmje. A kétrészes filmeposz
egy tradicionális délolasz család lezüllését követi nyomon, akik a jólét
reményével érkeznek a gazdasági csoda fővárosába, Milánóba.
A jelen problémáinak megoldhatatlansága szinte törvényszerűen fordítja
ismét a múlt felé Visconti figyelmét. Az átmenetet a Boccaccio '70 című
1961-és film egyik epizódja, A munka jelzi, amely a jelenkori
arisztokrácia és nagypolgárság kizárólag pénzre és rangkórságra épülő
paktumának gyilkos szatírája. A filmbeli házaspár 19. századi előképeit
a Giuseppe Tomasi di Lampedusa regényéből készült A párduc (1963) című
filmben mutatja be. A főhős, Salina herceg felismeri, hogy a
középszerűek, parvenük ideje érkezett el, akik pénzért bármit
megvásárolhatnak. Ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy tehetetlen
velük szemben, mert az ő értékrendje fölött is eljárt az idő.
Unokaöccse, Tancredi házasságot köt a polgári származású Angelicával, és
ez a házasság egyben egy új korszak beköszöntét szimbolizálja. A sokat
bírált film nagy erőssége ismét a színészi játék. Salina herceg
szerepében a hollywoodi sztár, Burt Lancaster élete egyik legnagyobb
alakítását nyújtja. |