Albius Tibullus |
|
Albius Tibullus lovagrendi családból származott, s
húszesztendős lehetett, amikor Messalla Corvinus barátjává és irodalmi körének
tagjává fogadta. Elégiáinak áradó szubjektivitása ellenére is kevés az olyan
verse, melyet életrajzi adatként olvashatunk: elpanaszolja ugyan, hogy
megcsappant őseinek a birtoka, de meglehet, hogy éppen ezzel a motívummal valami
általánosabbat akar kifejezni, a vergiliusi Eclogák hangulatára emlékeztetve. A
falu békéjét, egyszerű tisztaságát, „árkádiai” álomvilágát dicsérő
idill-ek eszménye és hangulata
visszhangzik az ő költészetében is – azzal a különbséggel, hogy Tibullus mindig
nyílt szóval, a pásztori dal közvetettségét mellőzve, saját emberi kiteljesülése
érdekében keresi a maga Árkádiáját. Ennek pedig szinte csak külső díszlete a
természet, s a világ zajától háborítatlan, csöndes magány: belső tartalmát –
akárcsak Catullus életében és költészetében –
a szerelmi lángolás boldogsága és kínja teremti. Esztétikai értelemben azonban
mégiscsak érvényesül az idill közvetettsége, mert – Catullustól merőben eltérően
– ritkán ír olyan verset, amely azon frissiben sugározná a valóságos élmény
forrását, inkább képzelet szülte vágyak és bánatok ihletik finom panaszdalra.
Épp abban van lírai zsenialitása, hogy képes elhitetni, valóságosan megélt és
megszenvedett drámákként versbe foglalni álmait.
Ezeknek az álmoknak semmilyen közvetlen kapcsolatuk nem volt a kor
társadalmi-politikai valóságával. Tibullus az egyetlen római költő, aki e lázas
évtizedekben szót sem ejt a polgárháború és az idegen népekkel vívott csaták
eredményeiről, és soha nem foglalja műveibe Augustus nevét. Sőt, azzal fordítja
pozitív tetté a hallgatást, hogy Messalla emberi-baráti magasztalását vonja
politikai fénybe, neki követel diadalmenetet az aquitaniai diadalért, s fia
pappá szentelését is himnikus stílusban ünnepli. A falu jámborságát dalolva sem
azonosul a vallás és ősi erkölcs hivatalos ceremóniáival: a jelent vaskornak
tekinti, értelmetlen háborúk sorozatának, ahonnan a kapához nem értő embernek is
falura kell menekülnie, hogy Venus katonájaként vívhassa meg a maga csatáját. Ez
az esemény kíséri egész életében, akkor is, amikor Kerküra (Korfu) szigetén –
egy hadjáratba vezető úton megbetegedve – lázálom és szerelmi kétely gyötri, de
akkor is, amikor a vágy viharában vergődik, s vigaszképpen a vergiliusi Georgica
hangulatában festi meg a paraszti élet egy-egy mozzanatát.
Négy könyvet őriz a hagyomány Tibullustól – az első, i. e. 27-ben kiadott
gyűjtemény tíz, a második és harmadik hat-hat, a negyedik tizennégy elégiát
foglal magába. Szinte bizonyos azonban, hogy a III. kötetnek az egyébként
ismeretlen Lygdamus a szerzője, a IV. pedig – melyet néhány kiadás az előzőhöz
csatol – Messalla unokahúgának, Sulpiciának a verseit is tartalmazza.
X. Elégia (Dal a háborúról) Ki volt, ki legelébb a szörnyű acélt kitalálta? |
Tibullus egy-egy kedvesének – Deliának (valóságos nevén:
Plania) és Nemesisnek – a neve szolgál az I., illetve II. könyv címéül. Nem
dicstelenül harcolt szerelmi csatáiban a költő, de végül mindkét asszony
elhagyta, s fiúszeretője (Marathus) is megtagadta tőle kegyeit, pedig Tibullus
sok mindenre vállalkozott a viszonzás reményében. Legigazibb témája: a sóvár
esdeklés és a bús panasz, kedvesének és Venus istennőnek az ostromlása, hiszen a
szerelmes odaadást és őszinteséget érzi a boldogság egyetlen forrásának –
szemben a háborús hetvenkedéssel és a mord polgári erkölcsökkel. Motívumaiban
nem kevés a hellenisztikus eredetű szokvány (a küszöb előtti szerenád, önmaga
siratása), mint ahogy a férjes Deliáért vagy a pénzsóvár Nemesisért ontott
könnyek is a „törvénytelen” szerelem hagyományos gyakorlatára jellemzők, nem az
augustusi rendelkezésekre. Kínlódása is, ügyeskedése is szívből fakad, de nem
viharos erővel, hanem szelíd áramlással, s a megcsalatás bánatát hamarosan
elűzik az új remények – egészen a következő csalódásig. Választott sorsa volt a
szerelem, de halálos nemezissé sem Deliája, sem Nemesise nem lett.
A Delia-elégiák az erőteljesebbek érzelmileg és nyelvileg egyaránt. Már a
gyűjteményt nyitó vers magába sűríti Tibullus életfelfogásának és versépítő
módszerének legjellegzetesebb vonásait. A krőzusi vagyonnal az egyszerű életet,
a halk boldogságot állítja szembe saját ideáljaként, majd bájos naivitású falusi
életképek sorozata következik. Fohász ékelődik az élénk leírásba, ismét
szubjektívre váltva a hangot, de töretlenül folytatódik a mezei istenek oltalmul
hívásával. Filozofáló következtetés zárja ezt a részt: a kevéssel beérő, a
viharok elől hű kedveséhez menekülő, nagyra soha nem vágyó kisember bölcselete.
Tartalmilag-szellemileg egyelőre még nem érezzük igazán újnak. Mintha a
vergiliusi Eclogák és Georgica faluszemlélete és stílusa ölelkeznék a horatiusi
epikureizmussal, s a paraszti álarc felöltése is némileg mesterkélt
szerepjátszásnak tűnik – a leíró részletek képgazdagsága és a vers hibátlanul
csörgedező dallamossága ellenére is.
A szerelem- és békevágy, a sírig tartó és szívből fakadó hűség szomjúhozása
marad ennek a korszaknak folytonosan visszatérő mozzanata. A mitológiai tárgyú
példázat is természetes közvetlenséggel illik a bevezetés és befejezés lírai
keretei közé, hiszen bárkiről vagy bármiről szól is a kisepikai betét, Delia
szerelméért van minden: szenvedés, honvágy, s maga a dal is. Ezért ellensége
Tibullus minden hozzá nem illő hősiességnek. Bármilyen tisztelettel és szíves
barátsággal dicséri is hadvezér barátját, Mars sohasem lehet az ő istene.
Szerelem és háborúellenesség egy az ő számára. És éppen azért, mert az előbbit
teljes lélekkel, feltétlen odaadással éli át, képes arra is, hogy a háború
rémségeiről egyéni hangon szóljon – úgy fejlesztve tovább a békés régmúlt és a
zord jelen vergiliusi-horatiusi szembeállítását, hogy
Ovidius számára is új lehetőségeket készít elő.
Tibullus a szubjektivitásnak és az édesbús stílusnak a mestere – annak
tudóskodása nélkül. Választékosan ír, de áttetsző tisztasággal, könnyedén és
közérthetően. Stíluslehetőségeit eleve korlátozza a legfontosabb motívumok
sokszoros ismétlődése, de disztichonjainak természetes dallamvezetése, lírából
leírásba, fohászból panaszba átcsapó frissesége ma is megragadó. Nem kis
dicsősége, hogy Goethe gyakorlatban
őt követi a Római elégiákban, bár elméletben inkább Propertius felé hajlik.
Falus Róbert
copyright ©
László Zoltán 2010 - 2011
e-mail: Literatura.hu